Die Kandidaten

A Film by  Michael Schwarz. On September 28th & 29th at the fsk.

[Credits] [Termine] [Trailer]

How does an elec­tion cam­paign work at grass-roots level, far away from Berlin? Six young poli­ti­ci­ans of the big­gest poli­ti­cal par­ties com­pe­te in the German fede­ral elec­tion 2017 to stand up for their beliefs. By atten­ding panel dis­cus­sions, door-to-door cam­paig­ning, visits at the local fair and inter­views we learn how elec­tion cam­paigns work on a small sca­le. Our prot­ago­nists are always clo­se to the peo­p­le, who sup­port, cri­ti­ci­ze or reject them. Despite the dif­fi­cul­ties, they all have to act accor­ding to the mot­to „Keep on fighting!”.

[nbsp]
Credits:

DE 2019, 82 Min.
Regie, Buch, Ton: Michael Schwarz
Kamera: Alexander Griesser
Schnitt: Melanie Dietz

Termine:

  • noch kei­ne oder kei­ne mehr 

[nbsp]
Trailer:

DIE KANDIDATEN // Trailer from nacht­schwär­mer­film on Vimeo.

 

 

Heimat ist ein Raum aus Zeit

Ein Film von Thomas Heise.

[Credits] [Termine] [Trailer]

Viele Ichs kom­men in Thomas Heises essay­is­ti­schem Dokumentarfilm „Heimat ist ein Raum aus Zeit“ zu Wort und den­noch ist in kei­nem Moment jene Ich-Bezogenheit zu spü­ren, an der all­zu vie­le zeit­ge­nös­si­sche Dokumentationen (und Spielfilme) kran­ken. Denn der 1955 in Ost-Berlin gebo­re­ne Thomas Heise erzählt hier zwar durch und durch sub­jek­tiv, tut jedoch in kei­nem Moment so, als wäre die­se per­sön­li­che Perspektive ein Spiegel des gro­ßen Ganzen.

Enorme Mengen an Material hat Heise zusam­men­ge­tra­gen, vor allem Briefe, die sich sei­ne Verwandten im Lauf der Zeit schrie­ben. Angefangen mit sei­nem Großvater Wilhelm, der durch die Erfahrungen des Ersten Weltkrieges zum Kommunisten wur­de und spä­ter eine Wiener Jüdin hei­ra­te­te, die im Holocaust einen Großteil ihrer Familie ver­lor. Sein Vater Wolfgang wie­der­um war in der DDR Professor für Philosophie, kor­re­spon­dier­te mit Christa Wolf und Heiner Müller, setz­te sich für Regimekritiker ein und wur­de dadurch selbst von Regime geta­delt. Seine Frau Rosemarie war Übersetzerin, Redakteurin, Verlegerin, schließ­lich Thomas selbst, der nach der Wende durch Filme wie „Stau – Jetzt geht’s los“ „Vaterland“ oder „Material“ zu einem nach­denk­li­chen Chronisten Deutschlands und sei­ner Geschichte wurde.

Über drei­ein­halb Stunden liest Heise selbst mit sono­rer Stimme aus Briefen sei­ner Verwandten vor, oft unspek­ta­ku­lä­re Briefe, in denen sich die his­to­ri­schen Verwerfungen ihrer Zeit nur andeu­ten, mal weni­ger stark, mal deut­li­cher. Unterlegt sind die­se Bild nur sel­ten mit his­to­ri­schen Aufnahmen oder Fotos, statt­des­sen mit auf den ers­ten Blick banal wir­ken­den schwarz-weiß Aufnahmen von Alltäglichem: Wald und Felder sind da zu sehen, eine ver­las­se­ne Bank, Bahngleise ins Nirgendwo, Holzhaufen, meist Leere, kei­ne Menschen, nur Geschichte, nur Erinnerungen.

Fast ein Hörspiel ist „Heimat ist ein Raum aus Zeit“ oft, doch gera­de dass die Bilder das Gehörte nicht bebil­dern, nicht das Gesagte dop­peln und über­deut­lich kom­men­tie­ren, öff­net Assoziationsräume, zwingt dazu, die eige­nen Gedanken flie­ßen zu las­sen, Bezüge her­zu­stel­len, den Lauf der deut­schen Geschichte in der glei­cher­ma­ßen unspek­ta­ku­lä­ren, aber doch bezeich­nen­den, per­sön­li­chen Geschichte der Familie Heise zu finden.

In einer der beein­dru­ckends­ten, beklem­mends­ten Szenen des Films rollt 20 Minuten eine Liste mit Namen ab. 19. Oktober 1941 ist auf ihr ver­merkt und man muss nicht spe­zi­ell wis­sen, dass an die­sem Tag die Deportation der Wiener Juden begann, um ange­sichts die­ser schier end­los lan­gen Auflistung die unvor­stell­ba­ren Ausmaße der Vernichtung vor Augen zu haben.

Was Heimat ist, was die­ser nach dem Dritten Reich dis­kre­di­tier­te Begriff heu­te bedeu­ten kann, ist eine Frage, die kei­ne leich­te Antwort kennt. Im Wissen um die Unmöglichkeit einer ein­deu­ti­gen Antwort geht Thomas Heise einen ande­ren Weg, reiht Gedanken, Ideen, Assoziationen anein­an­der, die – lässt man sich dar­auf ein – „Heimat ist ein Raum aus Zeit“ zu einem rei­chen und berei­chern­den Erlebnis machen.

Michael Meyns | programmkino.de

[nbsp]
Credits:

DE/AU 2019, 218 Min., 
Regie & Buch: Thomas Heise
Kamera: Stefan Neuberger, Peter Badel, Börres Weiffenbach
Schnitt: Chris Wright

Termine:

  • noch kei­ne oder kei­ne mehr 

[nbsp]
Trailer:

Porträt einer jungen Frau in Flammen

A film by Céline Sciamma.  In French with German subtitles

[Credits] [Termine] [Trailer]

France, 1770. Marianne, a pain­ter, is com­mis­sio­ned to do the wed­ding por­trait of Héloïse, a young woman who has just left the con­vent. Héloïse is a reluc­tant bri­de to be and Marianne must paint her wit­hout her kno­wing. She obser­ves her by day, to paint her secretly.

[nbsp]
Credits:

Portrait de la jeu­ne fil­le en feu
FR 2019, 113 Min., frz. OmU
Regie & Buch: Céline Sciamma
Kamera: Claire Mathon
Schnitt: Julien Lacheray
mit: Noémie Merlant, Adèle Haenel, Valeria Golino

Termine:

  • noch kei­ne oder kei­ne mehr 

[nbsp]
Trailer:

Trailer «Portrait de la jeu­ne fil­le en feu» von Céline Sciamma (OV mit deut­schen Untertiteln)

Born in Evin

A film by Maryam Zaree. In German, English, French and Farsi with German subtiitles.

[Credits] [Termine] [Trailer]

Director and actor Maryam Zaree seeks to shed light on the cir­cum­s­tances of her own birth in Evin, one of Iran’s most noto­rious pri­sons for dis­si­dents. Forty years ago, the Shah, and the Iranian mon­ar­chy with him, was over­thrown. After gai­ning power, Ayatollah Khomeini, the new head of sta­te and reli­gious lea­der, had tens of thou­sands of poli­ti­cal oppon­ents arres­ted and tor­tu­red, inclu­ding the filmmaker’s par­ents. The fami­ly, that was later able to flee to Germany, has never dis­cus­sed this peri­od of their lives in detail. After years of hesi­ta­ti­on, Maryam Zaree final­ly deci­des to address the deca­des of silence: how did their trau­ma as a result of per­se­cu­ti­on and vio­lence inscri­be its­elf in the bodies and souls of the sur­vi­vors and their child­ren? How do sur­vi­vors cope on a per­so­nal level with the fact that the per­pe­tra­tors still enjoy posi­ti­ons of power with impu­ni­ty? And what does it mean poli­ti­cal­ly when one of the par­ties invol­ved tri­es to cut through the den­se under­growth of repres­si­on that exists among­st the clo­sest mem­bers of her family?

[nbsp]
Credits:

DE/AU 2019, 95 Min.
Regie, Buch: Maryam Zaree
Kamera: Siri Klug
Schnitt: Dieter Pichler

 

Termine:

  • noch kei­ne oder kei­ne mehr 

[nbsp]
Trailer:

 

 

 

JFBB – Jüdisches Filmfestival Berlin Brandenburg 2019

Das größ­te Forum für den jüdi­schen und israe­li­schen Film in Deutschland fei­ert in die­sem Jahr vom 8. ‑17. September unter dem Motto „Celebration“ sein 25-jäh­ri­ges Jubiläum.

Im fsk gibt es fol­gen­de Vorstellungen:
10. 9.: 19:00
THE OPTIMISTS
Ein Dokumentarfilm über das Miteinander im Kibbuz Ketura in der Arava Wüste und unver­bes­ser­li­che Optimist*innen. IL/NL/JO 2018, 54′, hebr. OmU, Regie: Eliezer Yaari

Als Double Feature mit
NO PROMISED LAND
Vor dem Hintergrund lan­des­wei­ter Demonstrationen kämp­fen jun­ge äthio­pi­sche Jüdinnen und Juden für ihre Rechte.
CH 2019, 52 Min., eng/heb OmeU, Regie: Raphael Bondy. Zu Gast: Igal Avidan im Gespräch mit Raphael Bondy

15. 9. 17:00
IN THE DESERT
Der paläs­ti­nen­sisch-israe­li­sche Konflikt – zwei Familien – zwei Lebensentwürfe
IL/CA 2018, 215 Min., ara/heb OmeU, Regie: Avner Faingulernt. Zu Gast: Ofer Waldman (New Israel Fund Germany) im Gespräch mit Avner Faingulernt (Israel) und Produzentin Hagar Saad Shalom. Mehr: jfbb.de

 

 

Systemsprenger

A Film by  Nora Fingscheidt.In German with English subtitles.

[Credits] [Termine] [Trailer]

Bernadette, or Benni as she pre­fers to be known, is a deli­ca­te-loo­king girl with unbrid­led ener­gy. She is a ‘sys­tem cra­s­her’. This term is used to descri­be child­ren who break every sin­gle rule; child­ren who refu­se to accept any kind of struc­tu­re and who gra­du­al­ly fall through the cracks in Germany’s child and wel­fa­re ser­vices. No mat­ter whe­re this nine-year-old is taken in, she is boo­ted out again after a short time. And that is exact­ly what she is after, becau­se all she wants is to be able to live with her mother again: a woman who is total­ly unable to cope with her daughter’s incal­culable behaviour.
Made from her own mul­ti-award-win­ning script, Nora Fingscheidt has crea­ted an inten­se dra­ma about one child’s over­whel­ming need for love and secu­ri­ty and the poten­ti­al for vio­lence that this engen­ders. At the same time, the film depicts the tire­less attempts of edu­ca­tors and psy­cho­lo­gists who use respect, trust and con­fi­dence to crea­te a way for­ward for child­ren who threa­ten to des­troy others and them­sel­ves as a result of their unpre­dic­ta­ble outbursts.

Berlinale 2019: Silver Bear – Alfred Bauer Prize

[nbsp]
Credits:

DE 2019, 113 Min.
Regie, Buch: Nora Fingscheidt
Kamera: Yunus Roy Imer
Schnitt: Stephan Bechinger, Julia Kovalenko
mit: Helena Zengel, Albrecht Schuch, Gabriela Maria Schmeide, Lisa Hagmeister, Melanie Straub

Termine:

  • noch kei­ne oder kei­ne mehr 

[nbsp]
Trailer:

SYSTEMSPRENGER – Trailer (Kinostart 19.09.2019)

 

 

Ein Licht zwischen den Wolken

A film by Robert Budina. In Albanian with German subtitles.

[Credits] [Termine] [Trailer]

Besnik is a lonely she­p­herd and devo­ted Muslim, haun­ted by unful­fil­led love. He is the son of a Catholic mother and form­er­ly Communist father whom he takes care of in an Albanian vil­la­ge in the moun­ta­ins. Up here, Christians and Muslims have found a way to co-exist peaceful­ly. Even after the dis­co­very that the old mos­que used to be a church and that the buil­ding was actual­ly shared by the two reli­gi­ons in the past, the calm of dai­ly life can be pre­ser­ved – with Besnik’s help. After the death of his father, howe­ver, dra­stic chan­ges threa­ten Besnik’s mul­ti-faith fami­ly and the she­p­herd is forced to seek his own path.

[nbsp]
Credits:

Streha mes reve
AL 2018, 84 Min., alban. OmU
Regie und Buch: Robert Budina
Kamera: Marius Panduru
Schnitt: Ștefan Tatu 
mit: Arben Bajraktaraj, Esela Pysqyli, Irena Cahani, Bruno Shllaku, Osman Ahmeti, Muzbaidin Qamili, Helga Boshnjaku, Suela Bako, Rubin Boshnjaku

Termine:

  • noch kei­ne oder kei­ne mehr 

[nbsp]
Trailer:

A SHELTER AMONG THE CLOUDS – Trailer from Pluto Film on Vimeo.

Im Kino mit deut­schen Untertiteln.

Gelobt sei Gott

A film by François Ozon. In French with German subtitles.

[Credits] [Termine] [Trailer]

Alexandre lives with his wife and child­ren in Lyon. One day he dis­co­vers by chan­ce that the priest who abu­sed him when he was a boy scout is still working with young peo­p­le. Long repres­sed memo­ries awa­ken. Distraught, Alexandre final­ly finds the cou­ra­ge to take action against the man. His search for fur­ther vic­tims of the cler­gy­man, who is high­ly respec­ted in his office, leads Alexandre to François and Emmanuel. Each of the­se three men is strugg­ling with hims­elf in a dif­fe­rent way. And each of them will have to do batt­le with the shadows of their past in order to cope with the far-rea­ching con­se­quen­ces of this pro­cess. The crea­ti­on of the self-help orga­ni­sa­ti­on ‘La Parole Libérée’ (The Liberated Word) is just the first step.
Based on the real case of Father Bernard Preynat who in 2016 was char­ged with sexu­al­ly assaul­ting around 70 boys in Lyon, François Ozon por­trays the vic­tims as adult men and reve­als the lifel­ong wounds they have sus­tained. At the same time, the film cri­ti­ci­s­es the church’s silence on pae­do­phi­lia and asks about its com­pli­ci­ty. As of January 2019, Cardinal Philippe Barbarin is stan­ding tri­al for ‘non-den­un­cia­ti­on of sexu­al aggression’.

[nbsp]
Credits:

Grâce à Dieu
FR 2019, 137 Min., frz. OmU

Regie, Buch: François Ozon
Kamera: Manu Dacosse
Schnitt: Laure Gardette
mit: Melvil Poupaud, Denis Ménochet, Swann Arlaud, Éric Caravaca, François Marthouret, Bernard Verley, Martine Erhel 

Termine:

  • noch kei­ne oder kei­ne mehr 

[nbsp]
Trailer:

GRACE A DIEU (Official Trailer, Französisch/deutsch)

Wajib

A film by Annemarie Jacir. In Arabic with German subtitles.

[Credits] [Termine] [Trailer]

Abu Shadi is a divorced father and a school tea­cher in his mid-60s living in Nazareth. After his daughter’s wed­ding in one month he will be living alo­ne. Shadi, his archi­tect son, arri­ves from Rome after years abroad to help his father in hand deli­ve­ring the wed­ding invi­ta­ti­ons as per local Palestinian cus­tom. As the estran­ged pair spend the day tog­e­ther, the ten­se details of their rela­ti­onship come to a head chal­len­ging their fra­gi­le and very dif­fe­rent lives.

[nbsp]
Credits:

PS/FR/DE/CO/NO/QA/AE 2017, 96 min,  Arabisch mit deut­schen Untertiteln
Regie & Buch: Annemarie Jacir 
Kamera: Antoine Héberlé 
Schnitt: Jacques Comets 
mit: Mohammad Bakri, Saleh Bakri, Maria Zreik

Termine:

  • noch kei­ne oder kei­ne mehr 

[nbsp]
Trailer:

WAJIB – ein Film von Annemarie Jacir (dt Trailer) – (واجب – فيلم ل ان ماري جاسر (إعلان الفيلم

Der Glanz der Unsichtbaren

A film by Louis-Julien Petit. In French with German subtitles.

[Credits] [Termine] [Trailer]

Envol (mea­ning “taking flight”) is a home­l­ess day shel­ter for women in the bleak north of France. It is run by women: Manu (Corinne Masiero, who was unfor­gettable as a woman living out of her car in Louise WimmerSFFF 2013), Audrey (Audrey Lamy), and Angélique (Déborah Lukumuena). They are assis­ted by a vol­un­teer, the posh, soon-to-be-sin­gle, and nai­ve Hélène (Noémie Lvovsky). They genui­ne­ly care for the women who line up at the gates every mor­ning. The shel­ter offers a warm show­er, a hot meal, cama­ra­de­rie, and coun­seling. But the city decla­res that Envol is not hel­ping enough women get off the streets. It is not pro­fi­ta­ble and the decis­i­on is bru­t­ally final: Envol will clo­se in three months.

Audrey, Manu, and the others deci­de to make the best out of the­se three months, and do wha­te­ver it takes to help their girls one last time. And that includes ben­ding the rules. The shel­ter beco­mes a kind of boot camp for reinte­gra­ti­on, with the social workers clan­des­ti­ne­ly allo­wing the women to sleep the­re over­night and trai­ning them in the day to beco­me con­fi­dent and func­tio­ning mem­bers of society.

Invisibles suc­cessful­ly mixes come­dy with a docu­men­ta­ry approach. Real-life home­l­ess women por­tray­ing them­sel­ves with humor star in the film. That includes Adolpha van Meerhaeghe. Like the woman she por­trays –Chantal, may­be the most memo­rable cha­rac­ter of the film – she used to sleep out­side the Lille train sta­ti­on and ser­ved time in pri­son for kil­ling her vio­lent hus­band. Actress Corinne Masiero hers­elf, now the star of one of France’s most popu­lar TV crime dra­ma series, Capitaine Marleau, open­ly talks about being home­l­ess in her twen­ties. Director Louis-Julien Petit spent a year vol­un­tee­ring in women’s home­l­ess shel­ters, say­ing that he wan­ted to get the tone of the film right: “I had a lot of pre­con­cei­ved ide­as but when I was in the shel­ters, what I found was peo­p­le who were just like me.”

[nbsp]
Credits:

Les Invisibles
FR 2019, 102 Min., frz. OmU
Regie und Buch: Louis-Julien Petit
nach dem Buch von Claire Lajeunie „Sur La Route Des Invisibles, Femmes Dans La Rue“
Kamera: DAVID CHAMBILLE
Schnitt: ANTOINE VAREILLE & NATHAN DELANNOY
mit: Audrey Lamy, Corinne Masiero, Noémie Lvovsky, Déborah Lukumuena, Sarah Suco, Brigitte Sy, Pablo Pauly, Quentin Faure u.a.

Termine:

  • noch kei­ne oder kei­ne mehr 

[nbsp]
Trailer:

DER GLANZ DER UNSICHTBAREN – offi­zi­el­ler Trailer (OmU-Version) – ab 10. Oktober im Kino