Category Archives: archiv

Filmpolska 2022

Vom 22. – 29. Juni fin­det die­ses Jahr das größ­te pol­ni­sche Filmfestival außer­halb Polens statt. Im fsk zei­gen wir alle sie­ben Wettbewerbsbeiträge und zwei Specials:

Bukolika / Bucolic Mutter und Tochter in einem bau­fäl­li­gen, abge­le­ge­nen Haus. Das gan­ze Leben mit sei­nen all­täg­li­chen Reibereien, klei­nen Ausbrüchen und grund­le­gen­den Entscheidungen.
PL 2021, R/B/K: Karol Pałka, 70 Min, OmeU,
24.06. 20:00 zu Gast: Karol Pałka


Inni lud­zie / Other People Wer ein­mal einen Text der Star-Autorin Dorota Masłowska gele­sen hat, weiß, was ihn/sie erwar­tet: eine wild schlin­gern­de Handlung, Gesellschaftskritik, mas­sen­haft pop-/kul­tu­rel­le Zitate, Blicke in die Abgründe urba­ner Milieus im frü­hen 21. Jahrhundert.
PL 2021, 106 min, OmdU, R/B: Aleksandra Terpińska, D: Jacek Beler, Sonia Bohosiewicz, Magdalena Koleśnik.
25.06. 20:00

Mosquito State In einem muti­gen, umwer­fend bild­ge­wal­ti­gen visu­el­len Experiment ver­knüpft Rymsza die Biografie eines Insekts mit der Zukunft der glo­ba­len Ökonomie. Er zeigt, dass neue Ansätze radi­kal gedacht wer­den müs­sen – und fin­det dafür radi­ka­le visu­el­le Mittel.
PL/USA 2020, 101 min, engl. OF m. poln. UT, R: Filip Jan Rymsza, D: Beau Knapp, Charlotte Vega, Jack Kesy u. a.
29.06. 20:00 zu Gast: Filip Jan Rymsza

Ostatni komers / Love Tasting Es ist Juni, nur noch weni­ge Tage blei­ben bis zum gro­ßen Abschlussball. Dann wer­den sich die Wege der Gymnasiastinnen tren­nen und es wird höchs­te Zeit sich zu ent­schei­den, wohin die Lebensreise gehen soll.
PL 2020, 85 min, OmeU, R/B: Dawid Nickel, D: Mikołaj Matczak, Michał Sitnicki, Sandra Drzymalska u. a.
28.06. 20:00 zu Gast: Dawid Nickel

Polaków port­ret włas­ny / Polish Self-Portrait Ein Dokumentar-Experiment, in denen die Protagonistinnen zu ihren eige­nen Kameraleuten wer­den und uns ein Jahr lang an ihrem Leben teil­ha­ben las­sen. Und das ist alles ande­re als ereig­nis­arm.
PL 2021, 115 min, OmeU, R: Maciej Białoruski, Jakub Drobczyński, Robert Rawłuszewicz, 26.06. 20:00 zu Gast: Maciej Białoruski & Jakub Drobczyński

Sonata / Sonate In der Provinz des Karpatenvorlandes wird bei Grzegorz schon früh Autismus dia­gnos­ti­ziert. Er spricht nicht, kap­selt sich von sei­ner Umwelt ab und vege­tiert man­gels Therapie vor sich hin – bis in sei­nem Haus ein Klavier auf­taucht.
PL 2021, 118 min, OmdU, R/B: Bartosz Blaschke, D: Michał Sikorski, Małgorzata Foremniak, Łukasz Simlat
27.06. 20:00 zu Gast: Bartosz Blaschke

Wszystkie nasze strachy / Alle unse­re Ängste Kunst und Gesellschaft sind für Daniel Rycharski untrenn­bar mit­ein­an­der ver­bun­den, doch mit sei­nen Skulpturen und Happenings eckt er bei den unmit­tel­ba­ren Nachbarn mas­siv an – vor allem, wenn er dar­in die Ausgrenzung von LGBT-Personen the­ma­ti­siert.
PL 2021, 91 Min, OmdU, R: Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt, Kamil Grzybowski, D: Dawid Ogrodnik, Maria Maj, Andrzej Chyra.
23.06. 20:00 zu Gast: Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt & Dawid Ogrodnik

Erotica 2022 In fünf Episoden ent­wer­fen Regisseurinnen nach Drehbüchern nam­haf­ter Schriftstellerinnen – unter ihnen die Nobelpreisträgerin Olga Tokarczuk und Bestseller-Autorin Joanna Bator – dys­to­pi­sche Visionen über eine nicht all­zu fern lie­gen­de Zukunft. PL 2021, 137 min, OmeU, R: Anna Kazejak, Anna Jadowska, Kasia Adamik, Jagoda Szelc, Olga Chajdas, D: Agata Buzek, Monika Pikuła, Agnieszka Żulewska,
26.06. 15:00 zu Gast: Anna Jadowska

Film bal­ko­no­wy / Der Balkonfilm Paweł Łoziński mon­tiert eine Kamera auf dem Balkon, kabelt ein Mikrofon an den Zaun und beginnt, den Passant*innen schein­bar plan­los und naiv Fragen nach ihrem Woher und Wohin zu stel­len. Von nun an legt er sich ein Jahr lang auf die Lauer.
PL 2021, 100 min, OmdU, R/B/K: Paweł Łoziński, S: Paweł Łoziński, Piasek & Wójcik 25.06. 15:00 zu Gast: Paweł Łoziński

Zum Tod meiner Mutter

A film by Jessica Krummacher. In German with English subtitles.

[Credits] [Tickets & Termine] [Trailer]

When the film begins, it is all over. “We know it’s ter­mi­nal, and that’s all”, says Juliane of her mother Kerstin, who is in gre­at pain and about to die aged just 64. Although the young doc­tor she con­sults ack­now­led­ges on a per­so­nal level that ever­yo­ne has the right to mana­ge their own death, he none­theless reminds her that eutha­na­sia is still ille­gal in Germany. This is even more the case at the Catholic hos­pi­ce whe­re Kerstin is stay­ing. As rela­ti­ves come to say good­bye to her mother and the emo­ti­ons of memo­ries ming­le with the anti­ci­pa­ti­on of grief, Juliane finds herself having to do batt­le with time – unben­ding, apa­the­tic and mono­chro­me – and this is super­b­ly reflec­ted in the con­vul­si­ons of the hand­held came­ra in wide shots.
Based on per­so­nal expe­ri­ence, Jessica Krummacher’s second fea­ture film vivid­ly rela­tes the pain­ful sto­ry of losing a parent. There is no vio­lence or mor­bi­di­ty, rather the direc­tor descri­bes the most important of events via the smal­lest, most fra­gi­le of details – the exch­an­ging of words, texts and ten­der ges­tu­res that remain with us and get under our skin.

Credits:

DE 2022, 135 Min., OmenglU,
Buch & Regie: Jessica Krummacher
Kamera: Gerald Kerkletz,
Schnitt: Anne Fabini,
mit: Birte Schnöink, Elsie de Brauw, Christian Löber, Gina Haller, Nicole Johannhanwahr, Thomas Wehling, Susanne Bredehöft u. a.

Trailer:
Zum Tod mei­ner Mutter (offi­zi­el­ler Trailer)
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The United States of America

A film by James Benning. In English.

[Credits] [Tickets & Termine] [Trailer]

James Benning’s first film cal­led The United States of America was a 1975 trip across the coun­try, cap­tu­ring its sce­ne­ry through a car winds­hield. This second one also criss­cros­ses the nati­on, but without a car, car­ving it up ins­tead into a seri­es of sta­tic shots of just under two minu­tes, one for each sta­te, pre­sen­ted alpha­be­ti­cal­ly, from Heron Bay, Alabama to Kelly, Wyoming. The names of the pla­ces are non­de­script, but the images atta­ched to them are anything but, imma­cul­ate­ly com­po­sed shots of land­s­cape, city­scape and the spaces in bet­ween. As we move from A to Z, the images coale­sce into a por­trait of today’s USA, tra­cing out its fault lines almost in pas­sing: fen­ced-off faci­li­ties, a river bed run­ning dry, fac­to­ries and refi­ne­ries, run-down streets and gas sta­ti­ons, a camp under a bridge. The past is the­re too, see­ping up through the songs and spee­ches that spo­ra­di­cal­ly pier­ce the back­ground noi­se or the motifs that evo­ke a who­le care­er; the clouds, trains and cabins are stand-ins for films, not just sta­tes. As always, there’s time for more abs­tract thoughts too: each image may stand for a sta­te, but repre­sen­ta­ti­vi­ty is slip­pe­ry. Which sta­te is more cine­ma­tic than the rest?

Credits:

USA 2022, 98 Min., eng­li­sche OmU
Regie: James Benning

Trailer:
The United States of America | Clip | Berlinale 2022
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Stand up my Beauty

A film by Heidi Specogna. In Amharic with German subtitles.

[Credits] [Tickets & Termine] [Trailer]

Nardos, an Azmari sin­ger from Addis Ababa, dreams of tel­ling sto­ries about the lives of ordi­na­ry peop­le through her music. In her search of sto­ries for her songs, she meets Gennet, a poet who lives on the streets with her child­ren. As Nardos puts the lives of Ethiopian women, their visi­ons and power at the cent­re of her crea­ti­on, we dive deeper and deeper into a rapidly chan­ging country.

Credits:

DE/CH 2021, 110 Min., amha­rische OmU
Regie: Heidi Specogna

Kamera: Johann Feindt
Schnitt: Kaya Inan

Trailer:
STAND UP MY BEAUTY – Offizieller Trailer (OV/d)
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Der schlimmste Mensch der Welt

a film by Joachim Trier. In Norwegian with German subtitles.

[Credits] [Tickets & Termine] [Trailer]

Julie is almost 30 and has no idea what kind of life she wants to lead. Overwhelmed by all the pos­si­bi­li­ties, she keeps chan­ging her mind. She drops out of medi­cal school to try her hand at psy­cho­lo­gy – or may­be pho­to­gra­phy. Her con­fi­dent 44-year-old boy­friend, Aksel, a long-estab­lis­hed comic book aut­hor, has always wan­ted them to have a child tog­e­ther, but Julie just isn’t rea­dy. When she meets the young and ener­ge­tic Eivind at a par­ty one day, her life faces ano­t­her tur­ning point. Director Joachim Trier pres­ents a zeit­geist come­dy about the Millennial genera­ti­on and the dif­fi­cul­ty of making small and big decisi­ons. A bit­ters­weet film that con­ju­res up both exhilara­ting and melan­cho­lic moments of truth on the big screen.

Credits:

VERDENS VERSTE MENNESKE
NO 2021, 128 Min., norw. OmU
Regie: Joachim Trier
Kamera: Kasper Tuxen

Schnitt: Olivier Bugge Coutté
Mit: Renate Reinsve, Anders Danielsen Lie, Herbert Nordrum

Trailer:
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Sun Children

a film by Majid Majidi. In Farsi with German subtitles. 

[Credits] [Tickets & Termine] [Trailer]

SUN CHILDREN is the sto­ry of 12-year-old ALI and his three friends. Together they work hard to sur­vi­ve and sup­port their fami­lies, doing small jobs in a gara­ge and com­mit­ting pet­ty cri­mes to make fast money. In a turn of events that seems mira­cu­lous, Ali is ent­rus­ted to find a hid­den tre­a­su­re under­ground. He recruits his gang, but first, to gain access to the tun­nel, the child­ren must enroll at the Sun School, a cha­ri­ta­ble insti­tu­ti­on that tri­es to edu­ca­te street kids and child labo­rers, clo­se to whe­re the tre­a­su­re is located.

Credits:

Khōrshīd
Iran 2020, 99 Min., far­si OmU
Regie: Majid Majidi
Drehbuch: Majid Majidi, Nima Javidi
Darsteller: Rouhollah Zamani, Ali Nasirian, Javad Ezzati, Tannaz Tabatabaie
Kamera: Hooman Behmanesh

Trailer:
Sun Children – Official US Trailer
Im Kino mit deut­schen Untertiteln
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Achtung Berlin 2022

Sorry, this ent­ry is only avail­ab­le in German.

Das Filmfestival Achtung Berlin!, bei dem wir mitt­ler­wei­le zum vier­ten Mal Spielort sind, prä­sen­tiert zwar Produktionen aus Berlin, ist aber nicht an den Ort gebun­den.
Wir begin­nen unse­re Auswahl z.B. auf Usedom, und sehen in ZWISCHENSAISON [Tickets] mit Regisseurin Tina Tripp vier Auszubildenden im Gastgewerbe, zwei Köchen, zwei Servicekräften, bis zur Prüfung über die Schultern. DE 2022, 105 Min., So. 24.4. 18:30
Dann kom­men wir nach Berlin, wo in Florian Hoffmanns Debut-Spielfilm STILLE POST [Tickets] ein Paar ver­zwei­felt ver­sucht, media­le Aufmerksamkeit für die Situation der Kurden in der Türkei und den Krieg gegen sie zu erlan­gen. DE 2021, 94 Min., So. 24.4. 21:00
Ein paar Schritte zurück, und wir sind in einem Bulgarischen Bergdorf. Hier por­trä­tiert Eliza Petkova in MAYOR, SHEPHERD, WIDOW, DRAGON [Tickets] eini­ge der noch ver­blie­be­nen Bewohner, außer­dem gibt es hier auch noch einen Drachen. DE BG 2020, 97 Min., Mo. 25.4. 18:30
Weiter west­lich in Wien bekommt die jun­ge und talen­tier­te fast-Architektin Eva einen begehr­ten Job bei einem Star-Architekten. In RISSE IM FUNDAMENT (Foto oben) [Tickets] erzäh­len Genia Leis und Gerald Sommerauer von ganz all­täg­li­chen Machtspielen und Zuschreibungen, zu denen Eva Position bezie­hen muss. DE 2022, 84 Min., Mo. 25.4. 21:00
In VOR ZEIT [Tickets] macht sich ein alter-Ego von Regisseurin Juliane Henrich in Polen auf die Suche nach Spuren der Vergangenheit und fin­det Hinweise auf Migrations- und Fluchtbewegungen, die auf die Gegenwart zie­len. DE 2021, 80 Min., Di. 26.4. 18:30
Rebeca Ofeks Spielfilm JESSY [Tickets] beruht auf einer eige­nen Erfahrung. Die 13-jäh­ri­ge Jessica lebt allein mit ihrer Mutter in Berlin, als ihr Vater nach 7 Jahren aus dem Knast zurück nach Hause kommt und nichts mehr ist, wie es war. DE 2021 79 Min., Di. 26.4. 21:00
Am Modell sei­ner ehe­ma­li­gen Schule in Brandenburg und der eige­nen Biografie zeigt Christian Bäucker in HEIMATKUNDE [Tickets] ein dif­fe­ren­zier­tes Bild des DDR-Schulsystems und spürt dem Einfluss ost­deut­scher Schulerziehung auf Schülerinnen und Schüler nach.
DE 2021, 89 Min., Mi. 27.4. 18:30
Das Anwerbeabkommen mit der Türkei 1961 brach­te mit den Menschen auch ihre Kultur nach Deutschland. Die Musik war die Verbindung zur „alten“ Heimat, die sich hier im Exil zu neu­en Formen und Verbindungen fand. Cem Kayas Dokumentarfilmessay LIEBE, D‑MARK UND TOD [Tickets], den wir zum Abschluss zei­gen, ist eine Nachhilfestunde in tür­kisch-deut­scher Zeitgeschichte. DE 2022, 96 Min., Mi. 27.4. 21:00
(Bitte beach­ten Sie die Epilepsiewarnung für die­sen Film!)

Sechs Tage unter Strom – Unterwegs in Barcelona

a film by Neus Ballús. In Spanish and Katalan with German subtitles.

[Credits] [Tickets & Termine] [Trailer]

To get through his one-week pro­ba­tio­na­ry con­tract, a young Moroccan plum­ber must deal with equal­ly eccentric col­leagues and cus­to­mers. Valero, his supe­ri­or, doubts Moha has what it takes, or that cus­to­mers will accept a Moroccan worker. Maybe six days is not enough time for someo­ne to over­co­me their pre­ju­di­ces. But it might be enough to dis­co­ver that we must live together.

My father is a plum­ber. I have heard all kinds of weird sto­ries about his job. Over the years, I have been struck by the pre­ju­di­ces and com­ple­xi­ties the­se dai­ly-life situa­tions revealed.

Credits:

Sis dies cor­rents
ES, FR 2021, 85 Min., span, kata­lan., ber­ber OmU
Regie: Neus Ballús
Kamera: Anna Molins
Schnitt: Neus Ballús, Ariadna Ribas
mit: Mohamed Mellali, Valero Escolar, Pep
Sarrà, Paqui Becerra, Pere Codorniu


Trailer:
SECHS TAGE UNTER STROMUNTERWEGS IN BARCELONA – Trailer OmU German | Deutsch
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Bettina

a film by Lutz Pehnert. In German with English subtitles

[Credits] [Tickets & Termine] [Trailer]

A bio­gra­phy set in East and West Berlin about the life of a defi­ant woman who unites the poli­ti­cal and the pri­va­te in the poe­try of her song lyrics. Bettina Wegner is often redu­ced to just one of her many songs, “Sind so klei­ne Hände” (“Children”) and her col­la­bo­ra­ti­on with Joan Baez. But here in Lutz Pehnert’s por­trait she is given the space she deser­ves. Taken to court at the age of 21 for pro­tes­ting against the vio­lent end of the Prague Spring, she soon beca­me part of the lively music and lite­ra­tu­re sce­ne around Thomas Brasch and her hus­band Klaus Schlesinger, all the while pur­suing her cri­ti­cal stance as an indi­vi­du­al and as an artist. In her hus­ky voice, she descri­bes – even humo­rous­ly – her inner tur­moil and her deter­mi­na­ti­on not to give up her home in the GDR, even when she was no lon­ger wan­ted the­re. Written in 1980, her song “Über Gebote” (“About Rules”) ser­ves Pehnert as a nar­ra­ti­ve thread while he uses archi­ve mate­ri­al from East and West Germany, audio record­ings from her tri­al as well as Wegner’s own words and music to gui­de us through her life. In this way, the film gives a new audi­ence the chan­ce to dis­co­ver sin­ger-song­wri­ter Bettina Wegner – who real­ly only ever wan­ted to sing love songs.

Credits:

DE 2022, 107 Min., deut­sche Fassung mit eng­li­schen Untertiteln
Regie, Buch: Lutz Pehnert
Kamera: Anne Misselwitz
Montage: Thomas Kleinwächter

Trailer:
Bettina Trailer Deutsch | German [HD]
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We all are Detroit

a film by Ulrike Franke und Michael Loeken. In English and German with German and English subtitles. 

[Credits] [Ticketss & Termine [Trailer]

A look at two cities loca­ted far apart – Bochum and Detroit – whe­re the depar­tu­re of the auto­mo­bi­le indus­try has left behind enor­mous chal­len­ges. The indus­try disap­pears, and what remains are the peop­le. Ultimately, it is a jour­ney into the hearts of each city’s inha­bi­tants, who are in search of a new iden­ti­ty fol­lowing the end of the indus­tri­al age. Despite all their dif­fe­ren­ces, what unites them is the desi­re for a digni­fied and hap­py life.

Credits:

DE 2021, 118 Min., deutsch, eng­li­sche OmU
Regie: Ulrike Franke, Michael Loeken
Kamera: Uwe Schäfer, Philip Hallay, Fabrizio Costantini, Michael Loeken, Michael Chauvistré, Jörg Adams
Schnitt: Guido Krajewski, Bert Schmidt


Trailer:
WE ARE ALL DETROIT – Vom Bleiben und Verschwinden [TRAILER german]
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