The world seems to be coming to an end, teeming with the vestiges of a human presence. Cat is a solitary animal, but as its home is devastated by a great flood, he finds refuge on a boat populated by various species, and will have to team up with them despite their differences. In the lonesome boat sailing through mystical overflowed landscapes, they navigate the challenges and dangers of adapting to this new world.
Hamid, is part of a secret group pursuing the Syrian regime’s fugitive leaders. His mission takes him to France, on the trail of his former torturer whom he must confront. Based on true events.
Credits:
Les Fantômes FR 2024, 106 Min., Arab., Frz. OmU Regie: Jonathan Millet Kamera: Olivier Boonjing Schnitt: Laurent Sénéchal mit: Adam Bessa, Tawfeek Barhom, Julia Franz Richter, Hala Rajab, Safiqa El Till
Trailer:
Die Schattenjäger (Ghost Trail) Trailer Original mit dt. UT
12 year old Bailey lives with her single dad Bug and brother Hunter in a squat in North Kent. Bug doesn’t have much time for his kids and Bailey who is approaching puberty seeks attention and adventure elsewhere.
Credits:
GB 2023, 119 Min., engl. OmU, Regie: Andrea Arnold Kamera: Robbie Ryan Schnitt: Joe Bini mit: Barry Keoghan, Franz Rogowski, Nykiya Adams, Jason Edward Buda, Jasmine Jobson, James Nelson-Joyce Kayleigh Frankie Box
Der Eröffnungsfilm des letzten Afrikamera-Filmfestivals hat viele überraschende Aspekte, ohne Wundertüte zu sein. Trotz Bürgerkrieg und prekärem Leben im Postkolonialismus geht es ruhig zu, die Sprache ist einfach und der Ton lakonisch. Die drei Mitglieder einer unfreiwilligen Patchworkfamilie im Dorf Paradise in Somalia haben ihre eigenen Sorgen. Mamargades Job als traditioneller Leichenbestatter wird bald von Maschinen übernommen, seine Schwester Araweelo lebt in Scheidung und muss sich neu orientieren, und Ziehsohn Cigaal wird wegen Lehrermangels aufs Internat geschickt, was er nicht will, und wofür auch eigentlich kein Geld da ist. Der somalisch-österreichische Drehbuchautor und Regisseur Mo Harawe liefert mit seinem Debütfilm einen seltenen Einblick in ein Land, das kaum je auf der großen Leinwand zu sehen ist. „Doch trotz der zahlreichen persönlichen Rückschläge, die Harawe fast nebenbei in einen größeren, politischen Kontext einbettet, ist The Village Next to Paradise keine Leidenspassion. Bild und Ton streben dem entgegen: Die Primärfarben leuchten vor dem sandigen Hintergrund, Musik wird in Form von Liedern aus der Region sehr gezielt eingesetzt. … Weltkino im besten Sinn. Harawe gibt Einblicke in das Leben in einer Gegend, das so bislang kaum zu sehen war. Das gelingt ihm ohne Ausstellen von Fremdheit, Elend oder Sentimentalität. Fast sind seine Charaktere zu resilient für das Leben in einer Wirklichkeit, in der eine Frau Worte sagen kann wie: ‚Es hat keinen Sinn, Kinder zu bekommen. Sie haben keine Zukunft und sterben jung.‘“ Valerie Dirk, Der Standard
THE VILLAGENEXTTOPARADISE ist der erste somalische Film, der jemals in der prestigeträchtigen Sektion „Un Certain Regard“ in Cannes gezeigt wurde.
Credits:
DE/FR/AU/SO 2024, 133 Min., Somali OmU Regie: Mo Harawe Kamera: Mostafa El Kashef Schnitt: Joana Scrinzi, aea mit Ahmed Ali Farah, Anab Ahmed Ibrahim, Ahmed Mohamud Saleban
Libuše Jarcovjáková documents her life with analogue photos and diary entries. Her Czechoslovakian homeland is in the repressive phase of “normalisation” after the suppression of the Prague Spring in 1968. The young photographer searches for islands of freedom in Prague as well as her sexual identity; her camera is her constant companion. One of these islands is the T‑Club, a meeting place for the queer scene. When a murder is committed and the police become interested in Libuše’s photos from the club, her personal journey of emancipation is abruptly cut short. She enters into a marriage of convenience and moves to West Berlin. But this new world is also filled with obstacles. Using the last of her money, she flies to Tokyo and, for a short time, becomes a sought-after fashion photographer there. Continuing to search for the life she wants to live, Libuše’s path leads her back to Prague via Berlin after the fall of the Iron Curtain. Using only photographs and the diary entries she reads out herself, the artist – together with the filmmaker – intimately relates her search for identity, everyday struggles, physicality, relationships and emotions
Credits:
Ještě nejsem, kým chci být CZ/SK/AU 2024, 90 Min., tschechische Originalfassung mit deutschen Untertiteln Regie: Klára Tasovská Schnitt: Alexander Kashcheev
Trailer:
NOCHBINICHNICHT, WERICHSEINMÖCHTE Trailer Deutsch | German [HD]
A Real Pain follows mismatched cousins David and Benji who reunite for a tour through Poland to honor their beloved grandmother. The adventure takes a turn when the odd couple’s old tensions resurface against the backdrop of their family history.
Credits:
US/PL 2024, 90 Min., engl. OmU Regie: Jesse Eisenberg Kamera: Michael Dymak Schnitt: Robert Nassau mit Jesse Eisenberg, Kieran Culkin, Will Sharpe, Jennifer Grey, Kurt Egyiawan, Liza Sadovy, Daniel Oreskes
Trailer:
A REALPAIN | Official Teaser | Searchlight Pictures
In 1980, two biographies cross paths in a Paris cinema: those of young cinema-goer Alexander Horwath and the actor Henry Fonda. Horwath recognised early on that the popular view of Fonda as a “typical American” and the “conscience of the USA” in his acting roles doesn’t paint the full picture. It is the more convoluted paths of Fonda’s biography and how he played roles and embodied attitudes extending beyond individual characters that truly interest Horwath. Thrillingly edited with Michael Palm, his essay film follows them across the history of film into an imaginary republic of places, times, characters: “The United States of Fonda”. Fonda becomes the link between an old and a new America, the thoughtful face of the alleged transition from the law of the jungle to civilisation as well as a critic of an American self-image that only serves itself. Paradoxically, it’s the magic of cinema invoked in the film that contributes to this (self-)disenchantment of America via its own specific techniques and the help of one of its greatest magicians. And in doing so creates a wonderfully complex cinematic memorial to both the USA and storyteller and actor Fonda – the president that never was.
Credits:
AT/DE 2024, 184 Min., engl./dt. Originalfassung mit deutschen und englischen Untertiteln Regie: Alexander Horwath Kamera & Schnitt: Michael Palm
Trailer:
Henry Fonda for President (2024) | Trailer | Regie: Alexander Horwath
Once married to each other, Lucas and Edith have been estranged for ten years, ever since Lucas left. At Edith’s request, they meet at the cemetery where their only child is buried. During a long wait, their conversation progresses, revisiting their shared past and raising new prospects for their future. .
Family man Justin Kemp who, while serving as a juror in a high profile murder trial, finds himself struggling with a serious moral dilemma…one he could use to sway the jury verdict and potentially convict-or free-the wrong killer.
Credits:
US 2024, 114 Min., engl. OmU Regie: Clint Eastwood Kamera: Yves Bélanger Schnitt: Joel Cox, David Cox mit: Nicholas Hoult, Toni Collette, J.K. Simmons, Zoey Deutch, Kiefer Sutherland, Francesca Eastwood, Chris Messina
Artist Johan Grimonprez’s new film essay stems from detailed research about some of the machinations the Western colonial powers, such as his native Belgium or the US, came up with to undermine the African decolonization movement. It specifically reexamines the Democratic Republic of the Congo (then Zaire) and its struggle for independence in the context of the CIA’s history of arts patronage, telling how the US Foreign Intelligence agency sent Louis Armstrong as a jazz ambassador to distract from their involvement in the assassination of newly elected Prime Minister Patrice Lumumba. Nina Simone was sent on a similar tour of Nigeria by a CIA front organization, yet other jazz greats got involved less unwittingly. Dizzy Gillespie briefly ran for president in 1964 and promised that the White House would be renamed the Blues House, while Abbey Lincoln and Max Roach crashed the UN Security Council to protest Lumumba’s assassination. Both a historical pamphlet and a swinging musical composition, SOUNDTRACKTO A COUP D’ETAT unfolds like a record’s extensive sleeve notes, as the jazz sounds propel and carry along facts, figures and footnotes of major and minor histories with them at dizzying speed. (Antoine Thirion)
Credits:
BE/FR/NL 2024, 150 Min., engl., frz. OmU,
Regie: Johan Grimonprez,
mit: Patrice Lumumba, Louis Armstrong, Andrée Blouin, Nina Simone, Nikita Krutschev, Eisenhower, Fidel Castro, Duke Elligton
Wir verwenden Cookies, um unsere Website und unseren Service zu optimieren.
Funktionale Cookies
Always active
Die technische Speicherung oder der Zugang ist unbedingt erforderlich für den rechtmäßigen Zweck, die Nutzung eines bestimmten Dienstes zu ermöglichen, der vom Teilnehmer oder Nutzer ausdrücklich gewünscht wird, oder für den alleinigen Zweck, die Übertragung einer Nachricht über ein elektronisches Kommunikationsnetz durchzuführen.
Vorlieben
Die technische Speicherung oder der Zugriff ist für den rechtmäßigen Zweck der Speicherung von Präferenzen erforderlich, die nicht vom Abonnenten oder Benutzer angefordert wurden.
Statistiken
Die technische Speicherung oder der Zugriff, der ausschließlich zu statistischen Zwecken erfolgt.Die technische Speicherung oder der Zugriff, der ausschließlich zu anonymen statistischen Zwecken verwendet wird. Ohne eine Vorladung, die freiwillige Zustimmung deines Internetdienstanbieters oder zusätzliche Aufzeichnungen von Dritten können die zu diesem Zweck gespeicherten oder abgerufenen Informationen allein in der Regel nicht dazu verwendet werden, dich zu identifizieren.
Marketing
Die technische Speicherung oder der Zugriff ist erforderlich, um Nutzerprofile zu erstellen, um Werbung zu versenden oder um den Nutzer auf einer Website oder über mehrere Websites hinweg zu ähnlichen Marketingzwecken zu verfolgen.