Der traumhafte Weg

Der traumhafte Weg

A film by Angela Schanelec.

Greece, 1984. Kenneth, an Englishman, and Theres, a German girl, sing in the street to finan­ce their holi­days. They are in love, but when Kenneth lear­ns that his mother had an acci­dent, he hasti­ly returns home, lea­ving Theres behind. Later, start­ing to rea­li­ze how much he needs her, he fails in his attempt to win her back.

30 years later in Berlin. Ariane, a 40-year-old TV actress, lea­ves her hus­band, a suc­cessful anthro­po­lo­gist, after a marital cri­sis. After moving into an apart­ment near the main sta­ti­onn, the hus­band start seing a home­l­ess man out­side his win­dow. It is Kenneth, who does not know that Theres now also lives in Berlin.

D 2016, 87 Min.
Buch und Regie: Angela Schanelec
Bildgestaltung: Reinhold Vorschneider
Schnitt: Angela Schanelec, Maja Tennstedt
Mit Miriam Jakob Theres, Thorbjörn Björnsson, Maren Eggert, 
Phil Hayes, Anaya Zapp.

Watch video!

Siebzehn

A Monja Art Film.

Somewhere in Lower Austria; the school term is dra­wing to a clo­se and the sum­mer holi­days are not far off. Boarding school pupil Paula, seven­teen, is secret­ly in love with her girl­fri­end Charlotte. But Charlotte’s going out with Michael. Lovelorn, Paula deci­des to try and take her mind of things by get­ting invol­ved with school­ma­te Tim, who­se fee­lings for her are at least genui­ne. Paula has no idea how often Charlotte thinks of her. And then there’s Lilli, who is just dying for someone to fan­cy her and tri­es to play the wild seduc­tress. Paula must deci­de if she wants to fol­low her own fee­lings or yield to other people’s.
Lanzenkirchen, mon amour: in her debut as a direc­tor Monja Art por­trays teenage life and love in the sticks as a rol­ler coas­ter ride of the emo­ti­ons in a coll­ec­tion of amo­rous mini-dra­mas. Caught bet­ween dull days at school and dis­so­lu­te nights at the vil­la­ge dis­co, Paula and her fri­ends are like any nor­mal teen­agers: won­derful­ly know-it-all time bombs ticking away on the brink of adult­hood, by which time they may just about have their heads on straight. But for now their grea­test fear is having to stick around in this dump of a back­wa­ter. Outside, the strains of a brass band can be heard, a com­bi­ne har­ves­ter does its rounds and, if you’re lucky, a bus might come.

Ö 2017, 104 Min.
Regie, Buch: Monja Art
Kamera: Caroline Bobek
Schnitt: Monja Art, Claudia Linzer
Darsteller: Elisabeth Wabitsch, Anaelle Dézsy, Alexandra Schmidt, Alexander Wychodil,
Christopher Schärf u. a.

ÄKKILÄHTÖ / OFF THE MAP

Nordlichter 2017

Sorry, this ent­ry is only available in Deutsch.

NORDLICHTER, das mobi­le skan­di­na­vi­sche Filmfestival hat (in Zusammenarbeit mit den Nordischen Filmtagen Lübeck) in sei­ner 3. Ausgabe wie­der eine abwechs­lungs­rei­che Mischung von neu­en Filmen aus Island, Dänemark, Schweden, Finnland und Norwegen zusam­men­ge­stellt (alle Filme lau­fen natür­lich in der Originalfassung mit deut­schen Untertiteln). So gibt es ein fin­ni­sches Roadmovie von der im Land über­aus popu­lä­ren Schauspielerin Tiina Lymi, das Spielfilmdebut des preis­ge­krön­ten Drehbuchautors Rasmus Heisterberg (Königin und der Leibarzt / Stig Larsons Schändung, Verblendung), einen neu­en Film von Arild Fröhlich, das Spielfilmdebut der islän­di­schen Kino- und Filmlegende Ásgrímur Sverrisson und der sehr unge­wöhn­li­chen und ver­spiel­ten Kleinstadt-Familiengeschichte des Schweden Johan Löfstedt:


ÄKKILÄHTÖ / OFF THE MAP

ÄKKILÄHTÖ / OFF THE MAP
Finnland 2016  98 Min.  fin­ni­sche OmU

Katri, eine jun­ge Immobilienmaklerin flieht mit einer ihr unbe­kann­ten Göre namens Anna und einer Tasche vol­ler unrecht­mä­ßig erwor­be­nem Geldes in die fin­ni­sche Pampa, zur wehr­haf­ten Großmutter des Mädchens. Ihnen auf der Spur sind ihr (Ex-)Freund und Annas Stiefvater. Spannend, komisch und ein wenig roman­tisch ist das Spielfilmdebut der bekann­ten Schauspielerin Tiina Lymi.

mit  Lotta Kaihua (Katri), Jussi Vatanen (Johannes), Antti Holma (Mikko), Eedit Patrakka (Anna), Ville Tiihonnen (Tero), Maja Packalen (Großmutter) u.a.

I BLODET | IN THE BLOODI Blodet (In the blood)
Dänemark 2016  104 Min.  däni­sche OmU

Simon (23) stu­diert zusam­men mit sei­nem bes­ten Kumpel Knud Medizin in Kopenhagen. Zwischen Uni und Klausuren fei­ern sie mit ihrer 4er-Männer-WG rau­schen­de Parties. Das tol­le Gemeinschaftsgefühl der WG droht jedoch nach und nach an der Zukunftsplanung der ande­ren zu zer­bre­chen. Simon mag jedoch noch nicht an ein Leben in geord­ne­ten Bahnen den­ken. Gefühlt allein gelas­sen flüch­tet er sich in exzes­si­ve Alkohol- und Drogennächte. Dabei lernt er Emilie ken­nen, die auch nicht auf eine Beziehung aus ist. Es ist der Beginn eines tur­bu­len­ten Sommers  vol­ler Auf- und Umbrüche, in dem das Gefühl gren­zen­lo­ser Freiheit, Verlust und Unsicherheit nah bei­ein­an­der lie­gen… Visuell bemer­kens-wer­ter Debütfilm von Rasmus Heisterberg mit tol­lem Soundtrack (Daft Punk uvm.), der sei­ne Premiere beim Filmfest in in Toronto hatte.

mit   Esben Dalgaard Andersen (Rune), Julie Andresen (Cecilie), Aske Bang (Søren), Louise Katrine Bartholin (Festdeltager), Kristoffer Bech (Simon), Gerard Bidstrup (Kirurg), u.a.

REYKJAVÍKREYKJAVÍK
Island 2016   92 Min.   islän­di­sche OmU

Kaum noch jemand besucht Hringur (Atli Rafn Sigurðsson) in sei­ner Videothek „Die Amerikanische Nacht”, um, wie einst bei den Buchhandlungen, mit äußerst vagen Angaben und weni­gen Sätzen über Inhalte, zu einem Titel und damit einer DVD zu gelan­gen. Nur noch die weni­gen frü­her Cineasten, heu­te Film-Nerds Genannten kom­men noch, aber von den paar kann der Film-Enthusiast nicht leben. Hringur ist schlicht plei­te. Gerade woll­te er sich gemein­sam mit Gattin Elsa, einer Stewardess der Fluggesellschaft Icelandair, noch ein schö­nes gro­ßes Haus kau­fen, da soll ihnen auch schon die Wohnung weg­ge­pfän­det wer­den. Da hat Elsa, einst von sei­ner Natürlichkeit bezau­bert, genug. Sie will ein moder­nes und vor allem „nor­ma­les” Leben. Hringur muss aus­zie­hen, das Sorgerecht für die Tochter wird auf­ge­teilt. Er nimmt es gelas­sen und zieht auf sein Ladensofa. Aber das Leben geht wei­ter und hält noch eini­ge unvor­her­seh­ba­re Wendungen für alle Beteiligten bereit.
Der Regisseur Ásgrímur Sverrisson hat auf der Insel eine Art islän­di­sches Cahier du Cinéma auf­ge­baut, das Filmmagazin Land & syn­ir, hat den islän­di­schen Film- und Fernsehpreis Edda-Awards gegrün­det sowie das ers­te Kunst-Kino Reykjavíks eröff­net. Er unter­rich­tet an der dor­ti­gen Filmhochschule, mode­riert im Fernsehen, schreibt Drehbücher und hat mehr­fach Regie geführt bei Kurzfilmen. REYKIAVÍK ist auch ein lako­ni­scher Abgesang aufs Cineastentum, und hat wahr­schein­lich viel mit sei­nem Schöpfer zu tun.

mit  Atli Rafn Sigurdarson (Hringur), Nanna Kristín Magnúsdóttir, Gudmundur Ingi Thorvaldsson, Gríma Kristjánsdóttir, u.a.

Grand HotelGRAND HOTEL
Norwegen 2016  95 Min. nor­we­gi­sche OmU

Im GRAND HOTEL tref­fen sich der eit­le und hoch­nä­si­ge Schriftsteller Axel und der 10jährige Noah – der eine hat ein Alkoholproblem, der ande­re ein läs­ti­ges Tourette-Syndrom. Es eint sie die Tatsache, dass „die Anderen“ da drau­ßen sie schein­bar nicht mögen und um so inter­es­san­ter ist der Prozess der Annäherung die­ses sehr unglei­chen Paares.
Die drit­te Regiearbeit von Arild Fröhlich, die nach den bei­den DOKTOR PROKTOR Kinderfilmen in Deutschland ins Kino kommt, ist ein wun­der­schö­ner und teil­wei­se anrüh­ren­der Film über zwei gesell­schaft­li­che Außenseiter, die gemein­sam den Versuch unter­neh­men (müs­sen), sich zu helfen.

mit  Atle Antonsen (Axel Farstad), Vera Vitali (Hannah), Håkon Bøhmer (Noah), u.a.

Småstad (Small town curtains)SMÅSTAD / SMALL TOWN CURTAINS
Schweden 2016  91 Min. schwe­di­sche OmU

Eine Beerdigung in der Kleinstadt: Björn, der Sohn des Verstorbenen, soll eine Rede auf sei­nen Vater hal­ten, bringt aber kein Wort her­aus. Seit sei­ner Kindheit ist der Bruder von vier Schwestern ein schüch­ter­ner und zurück­hal­ten­der Mensch. Die letz­te Botschaft sei­nes Vaters aber gibt den Anstoß, das eige­ne Leben noch ein­mal zu ändern und Björn beginnt, sich für das Theater zu begeis­tern. Auch sei­ne Schwestern erhal­ten Videonachrichten und den­ken noch ein­mal neu über ihre Arbeit und das Verhältnis zu ihren Liebsten nach.
Eingeschnitten in den ver­spiel­ten Plot sind alte Familien-Homevideos, die dem Ganzen eine unheim­li­che Authentizität ver­lei­hen. Ist es wohl Zufall, dass fast alle Darsteller auch Verwandte des Regisseurs Johan Löfstedt sind?

mit  Björn Löfstedt, Pelle Löfstedt, Anna Löfstedt, Bengt Sturzenbecker, Anders Carlsén, Maja Löfstedt, Ludvig Carlsén u.a.

Die Webseite zur Reihe ist www.nordlichter-film.de.

Termine:

Die Schlösser aus Sand

A film by Olivier Jahan. in french  with ger­man sub­tit­les.

Éléonore is a pho­to­grapher in her thir­ties who has just lost her father. She deci­des to set out for the house which her father had bequea­thed her, with Samuel, her for­mer boyfriend.

Originaltitel: Les Châteaux de sable
Frankreich 2015, 102 Minuten, frz. OmU
Regie: Olivier Jahan
Drehbuch: Diastème, Olivier Jahan
Bildgestaltung: Fabien Benzaquen
Montage: Jean-Baptiste Beaudoin
Darsteller: Emma de Caunes, Yannick Renier, Jeanne Rosa, Alain Chamfort, Christine Brücher

Die Schlösser aus Sand Trailer OmU from Jürgen Lütz on Vimeo.

A Mans Flower Road

Hachimiri Madness – Japanese Indies from the Punk Years

Starts 13th April.

Under the title „Hachimiri Madness – Japanese Indies from the Punk Years”, the fsk cine­ma is show­ing a series of new­ly digi­ti­sed and sub­tit­led Japanese 8‑mm films from 1977 to 1990 which brea­the the rebel­lious spi­rit of that era. Many of the hig­hest pro­fi­le direc­tors Japan has to offer today made their debut fea­tures in this for­mat – very few of them have ever been shown inter­na­tio­nal­ly. The series was joint­ly cura­ted by Keiko Araki (PIA Tokyo), Jacob Wong (Hong Kong Film Festival) and Christoph Terhechte (Berlinale Forum).

I Am Sion Sono!! by Sion Sono, Japan 1984

The series includes Sion Sono’s I am Sion Sono!!, in which the then 22-year-old intro­du­ced hims­elf to audi­en­ces as a punk poet in non­cha­lant, self-con­fi­dent style, and Shinya Tsukamoto’s The Adventure of Denchu-Kozo, a huge­ly crea­ti­ve, wild cyber­punk dra­ma, whilst also taking in the lar­ge­ly unknown ear­ly works of direc­tors such as Sogo Ishii (today Gakuryu Ishii), Masashi Yamamoto, Nobuhiro Suwa and Shinobu Yaguchi.

In Yamamoto’s anar­chic fea­ture debut Saint Terrorism, a girl in a pink and yel­low out­fit shoots inno­cent peo­p­le at see­ming ran­dom with a gun con­cea­led in her white hand­bag, with the bodies being car­ri­ed off by the uni­form-wea­ring mem­bers of a cult. Yaguchi’s won­derful­ly melan­cho­ly The Rain Women has two women ride their bikes through a con­ve­ni­ence store, wear out count­less umbrel­las whilst wan­de­ring through the sog­gy land­scape and warb­le “Singing in the Rain” dres­sed as a J‑Pop duo. And in Suwa’s gangs­ter bal­lad Hanasaseru Gang, it’s hard to escape the impres­si­on that Pierrot le fou has wan­de­red into the Japan of the ear­ly 80s.

Dates:

14.04.17 (Good Friday) 

16.00 Saint Terrorism
 – Masashi Yamamoto, 1980, 127 min

18.30 Isolation of 1880000
 – Sogo Ishii, 1977, 43 min

High-School-Terror
 – Macoto Tezka, 1979, 6 min

UNK – Macoto Tezka, 1979, 15 min

20.00 Hanasareru Gang
 – Nobuhiro Suwa, 1984, 85 min

21.45 A Man’s Flower Road – Sion Sono, 1986, 110 min

15.04.17 Saturday

16.00 Happiness Avenue
 – Katsuyuki Hirano, 1986, 93 min

16.04.17 (Easter Sunday)

16.00 I Am Sion Sono!! – Sion Sono, 1984, 37 min

Tokyo Cabbageman K – Akira Ogata, 1980, 59 min

17.04.17 (Easter Monday)

16.15 The Rain Women
 – Shinobu Yaguchi, 1990, 72 min

All the dates below beginn at 18.00:

20.4. Isolation of 1880000
 – Sogo Ishii, 1977, 43 min

High-School-Terror
 – Macoto Tezka, 1979, 6 min

UNK – Macoto Tezka, 1979, 15 min

21.4 Hanasareru Gang
 – Nobuhiro Suwa, 1984, 85 min

22.4. I Am Sion Sono!! – Sion Sono, 1984, 37 min

Tokyo Cabbageman K – Akira Ogata, 1980, 59 min

23.4. Happiness Avenue
 – Katsuyuki Hirano, 1986, 93 min

24.4. The Rain Women
 – Shinobu Yaguchi, 1990, 72 min

25.4. A Man’s Flower Road – Sion Sono, 1986, 110 min

26.4. Saint Terrorism
 – Masashi Yamamoto, 1980, 127 min

ALFILM – 8th Arab Film Festival Berlin

31. March – 7. April 2017

Screenings at the fsk:
✪ = With Guests

Monday, 3.4.
20:00 Uhr
BEZNESS AS USUAL (92′) ✪
22:00 Uhr
SPEED SISTERS (80′)

Tuesday, 4.4.
20:00 Uhr
BLESSED BENEFIT (85′) ✪
22:00 Uhr
SHORTS PROGRAM IITIME  ✪

Wednesday, 5.4.
20:00 Uhr
THE BEACH HOUSE (75′) ✪
22:00 Uhr
ASPHALT (69′)

Thursday, 6.4.
20:00 Uhr
SAMIR IN THE DUST (61′) ✪
22:00 Uhr
CLASH (98′)

Don’t blink – Robert Frank

A Laura Israel film. In eng­lish with ger­man subtitles.

Robert Frank is reluc­tant to allow hims­elf to be wired up to a micro­pho­ne; one of the world’s most renow­ned pho­to­graph­ers does not want to pose in front of ano­ther person’s lens – and sim­ply lea­ves the frame. This sce­ne from an ear­ly inter­view alre­a­dy reve­als much about his per­so­na­li­ty and his under­stan­ding of art. Bent over his ear­ly pho­to­graphs, which cap­tu­re dai­ly life on the mar­gins of American socie­ty, he explains his approach. ‘It’s best’ he says, ‘if peo­p­le don’t noti­ce that you are pho­to­gra­phing them.’ His por­traits are snapshots that cap­tu­re the moment – in the truest sen­se of the term – whe­ther they depict the lives of London ban­kers, Welsh miners or rock stars like the Stones. Robert Frank opens up in front of the came­ra of his long-stan­ding col­la­bo­ra­tor and edi­tor Laura Israel and looks back, self-con­fi­dent­ly but also self-depre­ca­tingly, at his life and work. The film shows us an artist in action; the wit­ness of an era who remem­bers the years with Jack Kerouac and Allen Ginsberg – with whom he made films in the caden­ces of the Beat gene­ra­ti­on. Robert Frank: always a maverick and anar­chist – in any situa­ti­on that life throws at him. (Berlinaletext)

USA/Frankreich 2015, 82 Min., engl. OmU
Regie: Laura Israel
Kamera: Lisa Rinzler, Ed Lachman
Schnitt: Alex Bingham

Dreaming of Banana Plants

A film by Antje Hubert.

The resi­dents of Oberndorf could no lon­ger stand pas­si­ve­ly by as their vil­la­ge went fur­ther and fur­ther into decli­ne. The first action was a café run by vol­un­teers. But when the school clo­ses down, the locals and peo­p­le who had moved the­re later rea­li­sed they were facing a much grea­ter chall­enge. The town nee­ded to make money to keep young fami­lies from moving away. With the help of a pro­ject deve­lo­per, they come up with a bold plan and set up a public limi­t­ed com­pa­ny. They busi­ness model is based on liquid manu­re, which is available in vast quan­ti­ties. The idea is to build a bio­gas plant. With the ener­gy, they would rai­se African cat­fi­sh – a tasty fish – and build green­hou­ses to grow exo­tic fruits like bana­nas, all in a clo­sed, was­te-free sys­tem. The idea takes off. But there’s a long way to go befo­re the first fish are rea­dy for market.

D 2016  92 Min. German Version
B., R.:  Antje Hubert
K.: Andreas Stonawski
S.:Magdolna Roko
mit den Bürgerinnen und Bürgern von Oberndorf und Projektentwicklern aus Berlin

Von Bananenbäumen träu­men – Trailer 1 – Deutsch

Kommunion

An Anna Zamecka film. Starts 4. May.

When the adults are inef­fec­ti­ve, the child­ren have to grow up more quick­ly. Ola is 14 and has to take care of her dys­func­tion­al father, her autis­tic brot­her and her mother who lives away from home. Dreaming about reu­ni­ting the fami­ly, she plans the cele­bra­ti­on of her brother’s First Communion.

Young Eyes Film Award | Dok Leipzig 2016
Best Documentary | Polish Film award 2017
Best Documentary | European Film award 2017

OT: Komunia
Polen 2016, 72 Min., pol­ni­sche OmU
Regie & Buch: Anna Zamecka
Produktion: Anna Wydra, Anna Zamecka, Zuzanna Król, Hanka Kastelicova, Izabela Łopuch
Kamera: Małgorzata Szyłak
Schnitt: Agnieszka Glińska, Anna Zamecka, Wojciech Janas

Ver­leih unter­stützt von:

Trailer zum Film Kommunion from Peripher Filmverleih on Vimeo.

Tanna

A Film by Martin Butler & Bentley Dean. In Nauvhal lan­guage with ger­man subtitles.

In a tra­di­tio­nal tri­bal socie­ty in the South Pacific, a young girl, Wawa, falls in love with her chief’s grand­son, Dain. When an inter­tri­bal war escala­tes, Wawa is unkno­wing­ly betro­thed as part of a peace deal. The young lovers run away, refu­sing her arran­ged fate. They must choo­se bet­ween their hearts and the future of the tri­be, while the vil­la­gers must wrest­le with pre­ser­ving their tra­di­tio­nal cul­tu­re and adap­ting it to the incre­asing out­side demands for indi­vi­du­al freedom.

Australien/ Vanuatu 2015, 100 Min., Nauvhal OmU
Regie: Martin Butler & Bentley Dean
Buch: Martin Butler, John Collee & Bentley Dean
Kamera: Bentley Dean
Schnitt: Tania Nehme
Darsteller: Mungau Dain, Marie Wawa, Marceline Rofit, Chief Charlie Kahla, Albi Nangia, Lingai Kowia, Dadwa Mungau, Linette Yowayin, Kapan Cook, Chief Mungau Yokay, Chief Mikum Tainokou