Category Archives: archiv

Sturmhöhe

Sorry, this ent­ry is only available in Deutsch.

Ein Film von Andrea Arnold.

[indie­ki­no Club]

Der Klassiker Wuthering Heights – Sturmhöhe, ein­zi­ger Roman der jun­gen Emily Brontë, wur­de schon oft ver­filmt, hier aber erst­mals von einer Regisseurin. Es war ein die Erfüllung eines Traumes der Britin Andrea Arnold, bis­her bekannt für zeit­ge­nös­si­sche Regiearbeiten. Sie behan­delt nur die ers­te Hälfte des Buches, und schaff­te ein radi­ka­les Werk, das beim Filmfest Venedig ver­stör­te und begeis­ter­te. Nicht, dass die Rolle des auf­ge­nom­me­nen Sohnes Heathcliff mutig und nicht inkon­se­quent von einem schwar­zen Schauspieler inter­pre­tiert wird, son­dern die extre­me Reduzierung des Stoffes auf die Kraft der Elemente, die Sinnlichkeit der Darstellung, die Entkleidung von jeder Romantik ohne Verleugnung des Emotionalen machen den Film zu einer beson­de­ren Erfahrung. Die Geschichte der aus­sichts­lo­sen Liebe zwi­schen dem frem­den Jungen und Cathy, Tochter des Hauses, ist geprägt von Standesdünkel und Verzweifelung, Macht und Ohnmacht und kor­re­spon­diert mit der rau­hen und auch unwirt­li­chen, aber reiz­vol­len Umgebung  der Yorkshire Dales. Die Regisseurin drang dabei vor zum Kern des Romans, der bei sei­ner Veröffentlichung 1847 in die vik­to­ria­ni­sche Epoche ein­schlug wie ein Blitz. 
„Arnolds Interpretation erlangt ihren Zauber durch eine Achtsamkeit für die ein­zel­nen Ingredienzien … . Dieses erreicht sie – obschon das para­dox erscheint – gera­de durch einen pro­non­cier­ten Realismus der Darstellung, der fern jeder Verklärung ist. Dazu gehört auch ein fei­nes Gehör für die viel­fäl­ti­gen Naturgeräusche sowie der Verzicht auf sol­che Musik, die nicht zur Handlung gehört, wie etwa ein­fa­che Lieder, die Cathy singt. Erst zum Abspann ertönt der weh­mü­ti­ge Song «The Enemy» der Band Mumford & Sons.“  Susanne Ostwald, NZZ 

GB 2011, 128 Min., engl. OmU
Regie: Andrea Arnold
mit Kaya Scodelario, Nichola Burley, Steve Evets, James Howson, Shannon Beer, Solomon Glave

Kinder der Hoffnung

a film by Yael Reuveny. In Hebrew with German subtitles.

[Credits] [Tickets & Termine] [Trailer]

In „Schnee von Gestern“ nahm sich die Regisseurin der Geschichte ihrer Großmutter und deren Bruder an. Diesmal fährt sie zurück in ihre Geburtstadt, um Gleichaltrige nach ihrem bis­he­ri­gen Lebensweg zu befra­gen. 32 Kinder gab es 1988 in der Klasse von Reuveny, die damals 8 Jahre alt war, in einer Schule in Petach Tikwa, was soviel bedeu­tet wie „Tor der Hoffnung.“ Hoffnungsträger waren die Kinder, die ihre Familien und den Staat Israel stär­ken und gemein­sam eine fried­li­che und siche­re Zukunft auf­bau­en soll­ten. In Super-8-Aufnahmen aus der Kindheit und poin­tier­ten Kurzporträts ihrer dama­li­gen Mitschülerinnen und Mitschüler über­denkt die in Berlin leben­de Filmemacherin Yael Reuveny ihr eige­nes Selbstverständnis und das ihrer Generation, auch ange­sichts der andau­ern­den Kriege und Konflikte.

Credits:

DE/IL 2020, 84 Min., hebräi­sche OmU
Regie & Buch Yael Reuveny

Trailer:
nach oben

Die Geschichte meiner Frau

a film by Ildikó Enyedi. In English with German subtitles.

[Credits] [Tickets & Termine] [Trailer]

Jacob Störr, a sea cap­tain, makes a bet in a café with a fri­end, to mar­ry the first woman who enters the place. And in walks Lizzy.

Credits:

The Story of my Wife
HU / FR/ DE 2021, 169 Min., engl. OmU
Regie: Ildikó Enyedi
Buch: Ildikó Enyedi, nach dem Roman von Milán Füst
Kamera: MARCELL RÉV
Schnitt: KÁROLY SZALAI
mit: Léa Seydoux, Gijs Naber, Louis Garrel, Luna Wedler, Ulrich Matthes

Trailer:
THE STORY OF MY WIFE (Official Trailer, E/d)
nach oben

Bergman Island

a film by Mia Hansen-Løve. In English with German subtitles.

[Credits] [Tickets & Termine] [Trailer]

BERGMAN ISLAND fol­lows a cou­ple of American film­ma­kers, Chris (Vicky Krieps) and Tony (Tim Roth), who retre­at to the mythi­cal Fårö island for the sum­mer. In this wild, breath­ta­king land­scape whe­re Bergman lived and shot his most cele­bra­ted pie­ces, they hope to find inspi­ra­ti­on for their upco­ming films. As days spent sepa­ra­te­ly pass by, the fasci­na­ti­on for the island ope­ra­tes on Chris and sou­ve­nirs of her first love resur­face. Lines bet­ween rea­li­ty and fic­tion will then pro­gres­si­ve­ly blur and tear our cou­ple even more apart.

Credits:

FR/BE/SW/DE/MX 2021, 112 Min., engl. OmU
Regie & Buch: Mia Hansen-Løve
Kamera: Denis Lenoir
Schnitt: Marion Monnier
mit: Vicky Krieps, Tim Roth, Mia Wasikowska, Anders Danielsen Lie, Melinda Kinnaman, Joel Spira


Trailer:
Bergman Island – Official Trailer | HD | IFC Films
im Kino mit deut­schen Untertiteln
nach oben

Kurdisches Filmfilmfestival 2021: Experimentalfilmprogramm

Sorry, this ent­ry is only available in Deutsch.

Montag, 18.10. 2021, 19:00 EXPERIMENTAL PROGRAMM – [Tickets]
The Spot von Kani Kamil / 2:33’ / UK / 2015 Kooperationsprojekt zwi­schen Shero Abbas und Kani Kamil aus dem Jahr 2015 und Teil des Forschungsprojekts zur Not der Frauen im Südkurdistan. Die weib­li­che Hand behaup­tet sich als wahr­heits­ge­treu­er Geschichtenerzähler.
Personae von Havin al-Sindy/ DE / 2019/20/ 11’12“ Die Arbeit „Personae“ ist ein Prozess, wel­ches sich auf meh­re­ren Ebenen mit den Themen der Mehrsprachigkeit und der Beziehung beschäf­tigt und sich dabei per­for­ma­ti­ven und male­ri­schen Mittel bedient.
blue beard today’s tale von Khadija Baker / 15:00’ / CAN / 2021 Khadija Baker erzählt in ihrer Videoarbeit das fran­zö­si­sche Volksmärchen Blaubart aus femi­nis­ti­scher Perspektive, um den anhal­ten­den Missbrauch des weib­li­chen Körpers zu durch­bre­chen. 
Bad People, Bad News von Cemile Sahin / DE / 202140′ Historischer Ausgangspunkt für die essay­is­ti­sche Filminstallation Bad People, Bad News bil­det die Geschichte um das von Saddam Hussein 1989 errich­te­te Monument „Schwerter von Kadesia“. Ausgehend von der Entstehungsgeschichte des Monuments the­ma­ti­siert die Arbeit die Frage, wie Ideologien von Diktaturen ein Teil der Geschichtsschreibung wer­den.
Pre-Image (Blind as the Mother Tongue) von Hiwa K / ENG / 18 min / 2017
To remem­ber, some­ti­mes you need other archaeo­lo­gi­cal tools says the voice over in Hiwa K’s Pre-Image (Blind as the Mother Tongue). The video depicts the artist wal­king across fields, was­te­lands, estates, going from Turkey to Athens and then to Rome, a path that mir­rors his own jour­ney as a child, when he fled Iraqi Kurdistan and rea­ched Europe by foot. His “Pre-images” are frag­ments of a path who­se final desti­na­ti­on is uncertain.

Am Dienstag, den 19.10.2021, 19:00 Uhr Kurzfilmwettbewerb, Block II – [Tickets]
90 min Ausgewählte Kurzfilme von auf­stre­ben­den kur­di­schen und inter­na­tio­na­len Filmemacher*innen lau­fen in dem Kurzfilmwettbewerb des 11. Kurdischen Filmfestivals. Mit Filme von: Kardinal Hemn, Saman Mustefa, Mehmet Karagöz, Dana Karim, Jwan Abdo, Asghar Laei, Mohammad Farajzadeh 

mehr: https://kurdisches-filmfestival.de/

Walchensee Forever

a film by Janna Ji Wonders. Starts October 21st at the fsk. In German & English with German subtitles.

[Credits] [Termine] [Trailer]

Director Janna Ji Wonders tells the sto­ry of the women in her fami­ly over the last cen­tu­ry. The film’s uni­fy­ing ele­ment and silent chro­nic­ler is Lake Walchensee in Bavaria, whe­re the fami­ly ope­ned a café in 1920 which still exists today. Its impres­si­ve foun­der Apa bequeaths the busi­ness to her first-born Norma who con­ti­nues to run it, even in her advan­cing years. Norma’s daugh­ters Anna and Frauke lea­ve the lake to libe­ra­te them­sel­ves and tra­vel the world as musi­ci­ans – only to return to live in a com­mu­ne set up by Rainer Langhans. Frauke pines for the love of her life, dies mys­te­rious­ly and beco­mes a shadowy figu­re for tho­se left behind. Restless Anna moves to the USA, whe­re she unex­pec­ted­ly falls pregnant and gives birth to a girl. Summoned by the shadows of her past, she returns with daugh­ter Janna to Walchensee whe­re Grandma Norma beco­mes an important figu­re for her grand­d­augh­ter. Filmmaker Janna is sear­ching for ans­wers to ques­ti­ons like: What is the mea­ning of home? To what ext­ent am I shaped by my ori­g­ins? What real­ly counts in the end? She finds clues in the bond bet­ween four gene­ra­ti­ons of women and their very dif­fe­rent approa­ches to life.

Credits:


DE 2020, 110 Min., dt, engl. OmU,
Regie: Janna Ji Wonders
Kamera: Janna Ji Wonders, Sven Zellner, Anna Werner
Schnitt: Anja Pohl

Trailer:
WALCHENSEE FOREVER – offi­zi­el­ler Trailer [HD]
nach oben

Online für Anfänger

a film by Benoît Delépine & Gustave Kervern. Starts October 28th at the fsk. In French with German subtitles.

[Credits] [Termine] [Trailer]

In a pro­vin­cial sub­urb, three neigh­bours come to terms with the con­se­quen­ces of the new world of social media. Marie, who lives off her husband’s fami­ly allo­wan­ce, is afraid of losing her son’s respect becau­se of a sex tape. Bertrand can’t say no to adver­ti­sing calls and is fight­ing to pro­tect his daugh­ter, who is being bul­lied online. Christine, after losing ever­y­thing becau­se of her addic­tion to TV series, won­ders why her rating as an Uber dri­ver is not taking off. These three lone figh­ters are inca­pa­ble of fin­ding a solu­ti­on to their pro­blems on their own – until they join forces to decla­re war on the tech giants. Ostensibly a sit­com, Effacer l’his­to­ri­que cap­tures our 21st cen­tu­ry rea­li­ty in a way few other films have: the­re is neither histo­ry nor are the­re sto­ries, neither left-wing nor right. Instead of a phy­si­cal boss who enforces our obe­dience, an invi­si­ble, data-spe­wing cloud con­trols us and devours our iden­ti­ties. This third Berlinale film by Delépine and Kervern is an empa­the­tic tri­bu­te to tho­se who are “left behind”, who hold up a mir­ror to us all and our per­cep­ti­ons of reality.

The Silver Bear – 70th Berlinale

Credits:

Effacer l’historique
FR 2020, 110 Min., frz. OmU,
Regie: Benoît Delépine & Gustave Kervern
Kamera: Hugues Poulain
Schnitt: Stéphane Guillot Elmadjian
mit: Blanche Gardin, Denis Podalydès, Corinne Masiero


Trailer:
nach oben

Ghosts

a film by Azra Deniz Okyay. In Turish with German subtitles.

[Credits] [Tickets & Termine] [Trailer]


Paths of Iffet, Didem, Raşit and Ela
inter­sect at Istanbul’s Sucular street
in a day when the­re is a coun­try-wide power surge.

Credits:

Hayaletler
TK/FR 2020, 90 Min., türk. OmU
Regie & Buch: Azra Deniz Okyay
Darsteller: Dilayda Gunes, Nalan Kurucim, Beril Kayar, Emrah Ozdemir, Ahmet Turan, Ihsan Ozgen, Ekin Aribas

Trailer:
nach oben

Titane

a film by Julia Ducournau. In French with German subtitles.

[Credits] [Tickets & Termine] [Trailer]

Following a series of unex­plai­ned cri­mes, a father is reu­ni­ted with the son who has been miss­ing for 10 years.
Titane : A metal high­ly resistant to heat and cor­ro­si­on, with high ten­si­le strength alloys.

Cannes 2021 – Palme d’or


Credits:

FR 2021, 108 Min., frz. OmU
Regie & Buch: Julia Ducournau
Kamera: Ruben Impens
Schnitt: Jean-Christophe Bouzy
mit: Agathe Rousselle, Vincent Lindon, Garance Marillier, Laïs Salameh, Bertrand Bonello, Dominique Frot


Trailer:
Titane (Deutscher Trailer ) – Julia Ducournau, Agathe Rousselle , Vincent Lindon
nach oben

Le prince

a film by Lisa Bierwirth. In German, French, English and Lingala with German subtitles.

[Credits] [Termine] [Trailer]

In the midst of the noto­rious Frankfurter Bahnhofsviertel, two peo­p­le encoun­ter who could not be more dif­fe­rent: Monika, mid-40s, works as a cura­tor and is the­r­e­fo­re part of the city’s art- and cul­tu­re sce­ne. As she unex­pec­ted­ly gets into a poli­ce raid, she encoun­ters Joseph, a Congolese busi­ness­man loo­king for inves­tors for a dia­mond mine in Congo and who keeps afloat by doing some Import/Export-deals every now and then. Eventually, their brief encoun­ter results in an inten­se love sto­ry. But while both of them belie­ve their rela­ti­onship to be strong enough to stand against the influence of pre­ju­di­ces, mis­trust slow­ly ari­ses bet­ween the two of them, until their rela­ti­onship beco­mes a batt­le­ground of post­co­lo­ni­al con­flicts. Eventually, they will have to ask them­sel­ves if it’s actual­ly pos­si­ble, to love at eye level? 

Inspired by the true sto­ry of her mother, Lisa Bierwirth ques­ti­ons how post­co­lo­ni­al struc­tures and power rela­ti­ons can take influence in an European-African rela­ti­onship. The sto­ry of her fea­ture debut obser­ves not only the pit­falls, but also the cou­ra­ge it takes to live a love life drawn bet­ween social con­ven­ti­ons and exhi­bits Frankfurt am Main – some­whe­re bet­ween a world metro­po­lis and a place of shady busi­ness deals – as the film’s ambi­guous third protagonist.

Credits:

DE 2021, 125 Min. OmU
Regie: Lisa Bierwirth
Drehbuch: Lisa Bierwirth, Hannes Held
Kamera: Jenny Lou Ziegel
Schnitt: Bettina Böhler
mit: Ursula Strauss, Passi Balende, Alex Brendemühl, Victoria Trauttmansdorff

Trailer:
LE PRINCE (Offizieller Trailer) | AB 30.09. IM KINO
nach oben