Category Archives: archiv

On The Beach At Night Alone

A film by Hong Sang-soo. In kore­an with ger­man subtitles.

After an affair with a mar­ried man, cele­bra­ted actress Younghee deci­des to take some time out. She tra­vels to the far-off, for­eign city of Hamburg. In a con­ver­sa­ti­on with a fri­end she asks hers­elf if her lover will fol­low her and whe­ther he mis­ses her as much as she mis­ses him. During her long walks through win­try parks and along river­banks she attempts to beco­me clear about her fee­lings and desires.
The ques­ti­on about the mea­ning of love in our lives is a com­mon the­me in all the films of Hong Sangsoo, and yet the ans­wers to this ques­ti­on always appear to just slip from our grasp. Back in Korea, Younghee meets some old fri­ends in the coas­tal town of Gangneung. They eat and drink tog­e­ther and, as is so often the case in Hong Sangsoo’s films, Korea’s natio­nal drink Soju plays an important part. Under the influence of alco­hol Younghee pro­vo­kes, insults and angers the others. Their con­ver­sa­ti­ons get more and more out of hand, giving vent to minor and major rea­li­sa­ti­ons and truths. Afterwards, Younghee with­draws to a deser­ted beach. It seems as if she can only tru­ly find hers­elf in nature.
 


 
Credits:
Bamui hae­by­un-eoseo honja

Republik Korea 2017, 101 Min., korea­nisch, eng­li­sche OmU
Regie, Buch: Hong Sang-soo
Kamera: Kim Hyungkoo, Park Hongyeol
Schnitt: Hahm Sungwon
Kim Minhee (Younghee)
Seo Younghwa (Jeeyoung)
Jung Jaeyoung (Myungsoo)
Moon Sungkeun (Sangwon)
Kwon Haehyo (Chunwoo)
Song Seonmi (Junhee)
Ahn Jaehong (Seunghee)
Park Yeaju (Dohee)
 

 
on the beach at night alo­ne trailer

Neujahrspreviews

Sorry, this ent­ry is only available in Deutsch.

Bereits am ers­ten Tag des neu­en Jahres gibt es eine Wahl – zwei recht unter­schied­li­che Previews ste­hen bei uns auf dem Programm:

  • Weltuntergang, Zukunftsvision, Familien- und Liebesgeschichte, ein letz­ter Sonnenuntergang am Schluss – DOWNSIZING, Eröffnungsfilm der Filmfestspiele in Venedig hat neben der nied­li­chen klei­nen Welt viel zu bieten.
  • Cool, hef­tig und bit­ter­bö­se kommt dage­gen THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI daher, der in Venedig für sein Drehbuch aus­ge­zeich­net wurde. 

Downsizing

Ein schön pas­sen­der Neujahrsfilm, fin­det doch der Protagonist am Ende eine Art Neuanfang.

In einer nahen Zukunft: die Ressourcen auf der Erde gehen zur Neige, doch ein nor­we­gi­scher Wissenschafter hat eine Methode ent­wi­ckelt, das Problem der Überbevölkerung zu lösen: alle Lebewesen kön­nen ohne Verluste auf ein Miniformat ver­klei­nert wer­den, womit natür­lich an Land, Luft, Essen, Energie super­viel gespart wird. Wer sich frei­wil­lig „schrump­fen“ läßt, kann mit einem kom­for­ta­blen Leben rech­nen, sich ein grau­en­haf­tes Angeber-Anwesen bau­en las­sen und die Zeit mit Wellness, Sport und Sozialisieren ver­brin­gen. Für Paul und Audrey ist dies eine Option, nur kneift Audrey in letz­ter Minute, und Paul steht allei­ne da im Winzling-Reich. Doch auch hier ist mehr Schein als Sein, Drecksarbeiten müs­sen erle­digt wer­den, und Lug und Betrug sind nicht unbekannt.

USA 2017 135 Min. engl. OmU
R.: Alexander Payne (Nebraska)
D.: Matt Damon, Christoph Wltz, Hong Hau, Kristen Wiig

am 1.Januar um 20:00

Three Billboards outside Ebbing, Missouri

Anger is an ener­gy” schreibt Brian Tallerico auf rogerebert.com, und tat­säch­lich gibt es viel Wut und viel Energie in Martin McDonaghs neu­em Film. Frances MacDormand klagt als Mildred, der tief trau­ern­den Mutter der ermor­de­ten Angela die ört­li­che Polizei mit­tels der titel­ge­ben­den drei Werbetafeln an, die Ermittlungen, mil­de gesagt, zu ver­nach­läs­si­gen. Der auf­merk­sam gewor­de­nen Presse wird sie sagen, die Polizei sei mehr damit beschäf­tigt, „Schwarze zu fol­tern” als den Mörder zu suchen. Mildred ist, wie auch die gegen sie auf­ge­brach­ten ehr­ba­ren Bürger, nie um einen mar­ki­gen Spruch ver­le­gen, und es bleibt auch nicht lan­ge bei ver­ba­len Auseinandersetzungen, bei denen kei­ne Seite die ver­meint­lich ande­re schont. Wut und Schmerz, Rache und Selbstjustiz, Rassismus, Sexismus und Homophobie – alles bahnt sich sei­nen Weg nach ganz oben, und der um Ausgleich bemüh­te Sheriff Bill Willoughby (Woody Harrelson) ist macht­los. Kaum zu glau­ben, dass wir es mit einer Komödie (eine der dunk­len Art) zu tun haben.

USA 2017 115 Min. engl. OmU
R.: Martin McDonagh (In Bruges)
D.: Frances McDormand, Woody Harrelson, Sam Rockwell

am 1.Januar um 20:15

First Steps Kurzfilmprogramm

Sorry, this ent­ry is only available in Deutsch.

Der 21. Dezember ist der kür­zes­te Tag des Jahres, und eini­ge pfif­fi­ge Kurzfilmverleihe haben ihn des­halb zum „Tag des Kurzfilms“ aus­er­ko­ren, 2017 ist es die sechs­te Ausgabe. Diesmal sind wir auch dabei und zei­gen aus­ge­wähl­te Filme des First-Steps-Teams. First Steps – Der Deutsche Nachwuchspreis zeich­net jedes Jahr ers­te Werke in ver­schie­de­nen Kategorien aus.
Wir zei­gen einen Animationsfilm, zwei aus der sel­ten zu sehen­den Gruppe der mit­tel­lan­gen Filme sowie 3 Werbefilme, alle­samt Nominierte bzw. Preisträger aus die­sem Jahr. Höchstwahrscheinlich wer­den es sich so man­che Beteiligte nicht neh­men las­sen, ihren Film per­sön­lich vorzustellen.

Do. 21.12. um 20:00:

Stranden Spielfilm, 28 Min. Regie: Moïra Himmelsbach, KHM Köln
Zulay hat Schwierigkeiten an ihrem ers­ten Praktikumstag. Mila und David machen einen Schiffsausflug. Leonie möch­te in einer Boutique unge­stört ein Kleid anpro­bie­ren. Ruth und ihre Tochter Mira wol­len im Wald die ver­stor­be­ne Katze begra­ben… Ein Film über das Hadern und Scheitern der Kommunikation.

Ayny / Mein zwei­tes Auge Animationsfilm, 11 Min., Regie: Ahmad Saleh, KHM Köln
Als ein Krieg ihre Heimat zer­stört, müs­sen zwei Brüder mit ihrer Mutter flie­hen. Auf der Suche nach einem siche­ren Ort ver­lie­ren sie nie ihren Traum aus den Augen: ein­mal auf einer ganz beson­de­ren Gitarre ihre Musik zu machen – einer wun­der­schö­nen Oud.

Mikel Spielfilm, 31 Min., Regie: Cavo Kernich, UdK Berlin
Mikel führt ein Nomadenleben in Berlin. Als ille­ga­ler Flüchtling arbei­tet er für die Renovierungsfirma von Norbert. Der ver­spricht ihm eine Aufenthaltsgenehmigung und fai­re Bezahlung.

ABC of Death Werbefilm, 43 Sek., Regie: Dorian Lebherz, Daniel Titz, Filmakademie B‑W Ludwigsburg In einem klei­nen eng­li­schen Dorf ereig­nen sich selt­sa­me Todesfälle. Es kann jeden zu jedem Zeitpunkt tref­fen. Doch es gibt ein Muster: den Namen. Eine uner­war­te­te Wendung bricht den Fluch und ret­tet die Zukunft des Dorfes.
Bad Pets I+II Werbefilm, 48 Sek., Regie: Moritz Rautenberg, Christian Ricken, HFF München
Zwei kur­ze und böse Clips über die Rache von Haustieren, die mit ihrem Futter unzu­frie­den sind.
Three Polar Bears Werbefilm 1:39 Min., Regie: Artjom Baranov, HFF München
Drei Polarbären wol­len die Erde vor der Klimaerwärmung ret­ten. Sie stür­men ein Autohaus, um die poten­ti­el­len Käufer von umwelt­schäd­li­chen Autos zu ver­hau­en. Doch sie machen einen Fehler.

Leaning into the Wind – Andy Goldsworthy

A film byThomas Riedelsheimer.  In eng­lish with ger­man subtitles.

Andy Goldsworthy is best known for his eph­emeral work with natu­re. Sixteen years ago Thomas Riedelsheimer met Andy for the first time. He agreed to be fol­lo­wed around and film­ed by Thomas. Rivers and Tides a fea­ture-length docu­men­ta­ry was released in 2001 and beca­me a very suc­cessful film. LEANING INTO THE WIND fol­lows artist Andy Goldsworthy on his explo­ra­ti­on of the world and hims­elf through eph­emeral and per­ma­nent workings on the land­scape, cities and with his own body. .  (Kasseler Dokfest)

Deutschland, UK 2016, engl. OmU, 97 MIn.
Regie, Kamera & Schnitt: Thomas Riedelsheimer
Darsteller: Andy Goldsworthy, Tina Fiske, Holly Goldsworthy
Musik: Fred Frith

Leaning into the Wind – Andy Goldsworthy (Offizieller Trailer)

Meine schöne innere Sonne

A Film by Clair Denis. Starts Dezember, In french with ger­man subtitles.

This dra­ma (if that is the cor­rect word) fea­tures Isabelle, a divorced artist in paris. She is now sin­gle, lives alo­ne, and unable to deci­de if sear­ching for the One is an urgent prio­ri­ty or a fatui­ty which is pre­ven­ting her from enjoy­ing life and expe­ri­en­cing plea­su­re. She has lovers and the­se liai­sons are dan­ge­rous in that they don’t seem to pro­vi­de the satis­fac­tion they ought.
All the romance, the ero­ti­cism, the exqui­si­te dis­sa­tis­fac­tion of not kno­wing how or whe­ther to be in love, is all disper­sed into tal­king and deba­te and the intellec­tu­al inter­play of ide­as. Of cour­se that may sound like an un-sexy ordeal and very French. And in bla­ckest of black comic sen­ses that is pre­cis­e­ly what it is. The talk’s comic con­tent is most­ly wit­hout the easy laughs and obvious comic beats of, say, Woody Allen or Noah Baumbach. But the­re are big, genui­ne laughs here, too: chief­ly when Isabelle explo­des with rage at an artists’ rustic retre­at when one of her con­tem­po­r­a­ri­es gives vent to an insuf­fera­ble dis­cour­se on his rela­ti­onship to the coun­try­si­de. (Peter Bradshaw)

 

Credits:
OT: Un Beau Soleil Intérieur
Frankreich 2017, 94 Min., frz. OmU
Regie: Claire Denis
Kamera: Agnes Godard
Schnitt: Guy Lecorne

Darsteller: Juliette Binoche, Xavier Beauvois, Philippe Katerine, Paul Blain, Gérard Depardieu, Nicolas Duvauchelle

 

UN BEAU SOLEIL INTÉRIEUR – Trailer F/d

Die Spur

A film by Agnieszka Holland. In polish with ger­man subtitles.

Retired civil engi­neer Duszejko lives a secluded life in a moun­tain vil­la­ge clo­se to the bor­der bet­ween Poland and the Czech Republic. She is cha­ris­ma­tic and eccen­tric, a pas­sio­na­te astro­lo­ger and a strict vege­ta­ri­an. One day her bel­oved dogs dis­ap­pear. On a sno­wy winter’s night short­ly after­wards she dis­co­vers the dead body of her neigh­bour and, next to it, deer tracks. More men die in a simi­lar­ly mys­te­rious way. All of them were pil­lars of the vil­la­ge com­mu­ni­ty, and all were pas­sio­na­te hun­ters. Were the­se men kil­led by wild ani­mals? Or has someone been pro­vo­ked to pur­sue a bloo­dy ven­det­ta? At some point Duszejko hers­elf comes under suspicion …
After her foray into the realm of seria­li­sed dra­ma, Agnieszka Holland returns to the big screen with a sub­ver­si­ve thril­ler. Pokot is set in a land­scape of chan­ging sea­sons; howe­ver, the wild beau­ty of the coun­try­si­de can­not hide the cor­rupt natu­re, cruel­ty and stu­pi­di­ty of the peo­p­le who live the­re. Deeply roo­ted in the rea­li­ty of rural Poland, the film is as anar­chic as its heroi­ne, and bold­ly mixes gen­res – from humo­rous detec­ti­ve sto­ry to exci­ting eco-thril­ler to femi­nist fairy-tale.

Berlinale 2017: Silberner Bär Alfred-Bauer-Preis


 
Pokot
Polen / Deutschland / Tschechische Republik / Schweden / Slowakische Republik 2017

pol­ni­sche OmU, 128 Min.

Regie: Agnieszka Holland
in Zusammenarbeit mit Kasia Adamik
Kamera: Jolanta Dylewska, Rafał Paradowski
Schnitt: Pavel Hrdlička

mit: Agnieszka Mandat (Duszejko)
Wiktor Zborowski (Matoga)
Miroslav Krobot (Boros)
Jakub Gierszał (Dyzio)
Patricia Volny (Dobra Nowina/Good News)
Borys Szyc (Wnętrzak)

Termine:
 

 

SPOOR (Pokot) by Agnieszka Holland – Trailer
Kino mit deut­schen Untertiteln

Manifesto

A film by Julian Rosefeldt. In eng­lish with ger­man subtitles.

The film inte­gra­tes various types of artist mani­fest­os from dif­fe­rent time peri­ods with con­tem­po­ra­ry sce­na­ri­os. Manifestos are depic­ted by 13 dif­fe­rent cha­rac­ters, among them a school tea­cher, fac­to­ry worker, cho­reo­grapher, punk, news­rea­der, sci­en­tist, pup­pe­teer, widow, and a home­l­ess man.

The film con­sists of 13 seg­ments, each 10:30 minu­tes long. In each, a cha­rac­ter reci­tes parts of mani­fest­os of various poli­ti­cal or artis­tic movements.

D/Ö 2017, 98 Min., engl. OmU, 
Regie: Julian Rosefeldt
Kamera: Christoph Krauss
Schnitt: Bobby Goode
mit:
Cate Blanchett, Ruby Bustamante, Ralf Tempel

Manifesto – Trailer 1 – Englisch – UT Deutsch

A Ghost Story

A film by David Lowery. In eng­lish with ger­man subtitles.

Lauded film­ma­ker David Lowery, last at the Festival with the lyri­cal Ain’t Them Bodies Saints (2013), reu­ni­tes with his col­la­bo­ra­tors for a haun­ted tale like no other—one con­cei­ved in secret and fue­led by the spi­rit of pure, crea­ti­ve expression.

Lowery’s meti­cu­lous­ly spar­se nar­ra­ti­ve con­tem­pla­tes a spec­tral figu­re who was once a man (Casey Affleck). Prematurely taken from this Earth, he makes his way toward his for­mer home, whe­re he is fated to remain fore­ver­mo­re. Shrouded in a white sheet, he obser­ves the lament of his grief-stri­cken lover (Rooney Mara). Bearing unseen wit­ness to her pain, the wisp stands sen­try for years to come, inter­ac­ting only with time as it hurt­les fur­ther and fur­ther for­ward, the rem­nants of his huma­ni­ty quiet­ly evaporating.

Making full use of his sin­gu­lar abili­ties as a visu­al sto­rytel­ler and fine­ly tun­ed craft­sman, Lowery bold­ly returns with an enri­ching expe­ri­ment in micro-cine­ma that gor­ge­ous­ly defies categorization

But the­re is a kind of sen­ti­men­tal romance in the ghost’s silent stoi­cism and deter­mi­na­ti­on to car­ry on. The awful ine­vi­ta­bi­li­ty of death is com­pli­ca­ted by the thought that you might have to sur­vi­ve, as a ghost, for reasons as arbi­tra­ry and meanin­g­less as the cau­se of your death. Which is sca­ri­er still.“ Peter Bradshaw | The Guardian

USA 2017, 90 Min., engl. OmU 
Regie, Buch & Schnitt: David Lowery 
Kamera: Andrew Droz Palermo 
mit:
Casey Affleck,
Rooney Mara,
Will Oldham,
Rob Zabrecky

Die Lebenden reparieren

A film by Katell Quillévéré. In french with ger­man subtitles.

Surfing usual­ly stands for life and free­dom. Sometimes the oppo­si­te: In the light of dawn, three young sur­fers head for the oce­an. Surf’s up! Stormy swells pro­mi­se powerful brea­k­ers. A few hour­se later, one of them, Simon, is just an emp­ty shell being kept ali­ve by machi­nes. At the same time, a woman waits for the organ donor that will save her life. In moving, sen­si­ti­ve images, cross­cut­ting adre­na­line-laden sports pho­to­gra­phy with the lifel­ess body in the ICU, direc­tor Katell Quillévéré exami­nes the dif­fi­cult ques­ti­on of how the living should deal with the dead. Based on the novel by Maylis de Kerangal.

 

Réparer les vivants
F 2016, 103 Min., frz. OmU 
Regie: Katell Quillévéré
Buch: Katell Quillévéré, Gilles Taurand
Kamera: Tom Harari
Schnitt: Thomas Marchand
mit: Tahar Rahim, Emmanuelle Seigner, Anne Dorval, Bouli Lanners, Dominique Blanc

Señora Teresas Aufbruch in ein neues Leben

A film by Cecilia Atán & Valeria Pivato. In spa­nish with ger­man subtitles.

54-year-old Teresa has work­ed for deca­des as a live-in maid with a fami­ly in Buenos Aires. When the fami­ly sells the house, she is forced to take a job in the distant town of San Juan. Although fee­ling uncom­for­ta­ble with tra­ve­ling, she embarks on a jour­ney through the desert. During her first stop, in the land of the mira­cu­lous “Saint Correa”, she loses her bag with all her belon­gings. This unex­pec­ted inci­dent leads her to cross paths with El Gringo, a tra­ve­ling sales­man, the only one who can help Teresa find her bag. What see­med like the end of her world will ulti­m­ate­ly pro­ve her salvation.

La Novia del Desierto, Arg./Chile 2017, 78 Min., span. OmU,
Regie: Cecilia Atán, Valeria Pivato,
Kamera: Sergio Armstrong,
Schnitt: Andrea Chignoli,
mit: Paulina Garcia, Claudio Rissi u.a.

LA NOVIA DEL DESIERTO / THE DESERT BRIDE (Trailer)

Im Kino mit deut­schen Untertiteln.