Thirteen-year-old Vesper (Raffiella Chapman) lives on an Earth in which the ecosystem has totally collapsed. Inhabiting a dilapidated old shack with her bedridden father (Richard Brake) – who can communicate through a drone which follows his daughter around – Vesper forages for food in the unwelcoming forest whilst also experimenting in her lab. When she discovers a crashed ship from the Citadel – a fortress for the “great and good” of society – she finds the unconscious body of Camellia (Rosy McEwen). Nursing her back to health, she hopes that this mysterious stranger will help them out of their situation and allow them to enter the utopia of the Citadel. But when neighbour Jonas (Eddie Marsan) appears with his own nefarious plans, Vesper must find a way to reverse apocalypse.
Credits:
LT/FR/BE 2022, 114 Min., engl. OmU, Regie: Kristina Buozyte, Bruno Samper Kamera: Feliksas Abrukauskas Schnitt: Suzanne Fenn mit: Raffiella Chapman, Eddie Marsan, Rosie McEwen, Richard Brake
Immer weiterlaufen, um mit dem Leben davonzukommen … Anfang 1945 werden überall dort, wo die Front in die Nähe der Konzentrationslager kommt, Gefangene Richtung Westen getrieben. Häftlinge aus den Lagern Sachsenhausen und Ravensbrück müssen bis zu 250 Kilometer marschieren. Anfang Mai werden die Überlebenden der Tortur in Raben Steinfeld bei Schwerin, in Ludwigslust, in Plau am See und noch weiter nördlich von der Roten Armee und der US-Armee befreit. Über sieben Jahrzehnte später folgt Regisseur Martin Gressmann („Das Gelände“) den Hauptrouten der Todesmärsche durch Brandenburg und Mecklenburg-Vorpommern, an denen heute 200 Gedenktafeln stehen. In seinem Film „Nicht verRecken“ lässt er die letzten, heute hochbetagten Zeugen zu Wort kommen. Einige von ihnen sprechen zum ersten Mal darüber. Sie erinnern sich an ein Grauen, das nicht verschwindet. Wie weit muss man zurückschauen, um zu verstehen, wie stark das Vergangene mit dem Heutigen verknüpft ist? „Martin Gressmann erzählt und entdeckt Spuren der Grausamkeit des Reichs-Zusammenbruchs, der auf die entsetzlichen Grausamkeiten der Kriegs-Triumphe notgedrungen folgen musste. Überall Unvorstellbares, was Menschen, „Häftlinge“ ertrugen. Beginnende Rechtfertigungsversuche der Nazibonzen angesichts der unausweichlichen Niederlage und der bevorstehenden Entdeckung ihrer Taten. Tausende von Wandernden durch Brandenburg und Mecklenburg, ohnehin am Ende der Kräfte, angetrieben von SS-Horden mit Peitschen und Hunden, immer auf Nebenstraßen, möglichst ungesehen vorbei an den Dörfern. Wer zurückblieb bekam den Todesschuss. Wo sie kurz lagern durften, da hatten die vorangegangenen Kolonnen bereits das Gras, den Löwenzahn, die Wurzeln vertilgt. Völlig andersartig als die gegenwärtig stereotypen Historien-Dokus der Fernsehsender, ganz ohne Musik, leise, aufmerksam, anteilnehmend geht Gressmann die Strecken entlang, beobachtet, befragt die noch lebenden einstmaligen Häftlinge oder die heute alten Kinder, die damals die elenden Vorbeiziehenden gesehen hatten. Er horcht und blickt auf das Detail, gibt acht auf die Topographien und lässt ahnen. Hier erweckt die Sachlichkeit echtes Gefühl. So sehen Filme aus, die uneitel und geduldig Wahrheit suchen.“ Dominik Graf
Nicht VerRecken
Credits:
DE 2021, 110 Min., Regie & Buch: Martin Gressmann Kamera: Volker Gläser, Sabine Herpich Schnitt: Stefan Oliveira-Pita mit: Simcha Applebaum, Guy Chataigné, Alexander Fried, Karol Gdanietz, Wladimier Wojwodschenko
A small village on the Syrian-Turkish border in the early 1980s: The six-year-old Kurdish boy Sero experiences his first school year in an Arab school and has to watch his small world being radically changed in the course of an absurd nationalism. Humorous yet serious, the film tells of a childhood that also finds its light moments between dictatorship and dark drama.
Credits:
CH/FR 2021, 124 Min., kurdisch, hebräisch, arabische OmU Regie & Buch: Mano Khalil Kamera: Stéphane Kuthy Schnitt: Thomas Bachmann mit: Serhed Khalil, Jalal Altawil, Jay Abdo, Zîrek, Heval Naif, Tuna Dwek, Mazen Al Natour
An artful exploration of activism; a smart and timely hybrid film about an entire generation pushing boundaries.
Edda has been overcome by solastalgia: anguish over the destruction of our planet. Seeking refuge on the North Frisian island of Pellworm, she meets Sophie, a young farmer who is suing the German government for her right to a future, in this artistic, veracious immersion in the lives of the Fridays for Future generation.
Credits:
DE 2022, 72 Min., dt OmeU, Regie: Marina Hufnagel Kamera:: Felix Riedelsheimer Schnitt: Melanie Jilg mit: Marie Tragoustie, Sophie Backsen
Justine is a love story set against the backdrop of Brighton and tracked by a violent and puzzling tale of a young woman’s descent into self-destruction. She meets Rachel and love takes over.
Credits:
GB 2020, 82 Min., engl. OmU Regie: Jamie Patterson Kamera: Paul O’Callaghan Schnitt: David Fricker mit: Tallulah Rose Haddon, Sophie Reid, Sian Reese-Williams
Trailer:
JUSTINE Official Trailer (2021) Sian Reese Williams
Michael Krüger was not only one of the most important publishers and literary mediators in Germany and worldwide – first and foremost he is a poet. We have an appointment in the unofficial spaces where poems and an unconventional, fateful life meet. “How a poem is really made? If you knew, no more poems would be created. That’s very clear to me.”
Credits:
DE 2022, 91 Min., Regie, Kamera und Schnitt: Frank Wierke
Bewildering, amusing, insightful: Anke Engelke acts out eight authentic interviews, assembling them into a gigantic mosaic about motherhood.
This film tells of the joy and doubt, the power and powerlessness, the anger and love involved in motherhood. It is at its heart a documentary project: eight women aged between 30 and 75 talk about their lives as mothers. What all these women have in common is their realization that motherhood is a highly ambivalent experience. For the film, these documentary statements are brought together visually in the form of a fictional character portrayed by Anke Engelke. The actress combines the women’s reports into a laconic narrative about the everyday life of a mother.
Mutter
Credits:
DE 2022, 88 Min., deutsche OmeU Regie & Buch: Carolin Schmitz Kamera: Reinhold Vorschneider Schnitt: Stefan Oliveira-Pita, Annett Kiener mit: Anke Engelke
Trailer:
MUTTER von Carolin Schmitz mit Anke Engelke // Trailer
The German Federal Republic’s 1961 recruitment agreement with Turkey not only brought “guest workers” to Germany but also their music. Cem Kaya’s dense documentary film essay is a tutorial in Turkish-German recent history that tells a tale of assembly line jobs, homesickness and family reunification, the bazaar in the elevated railway station at Berlin’s Bülowstraße, xenophobia and racism, the wistful songs of the early years and the hip-hop of the post-reunification period. These are the stories shared by musicians beginning with Metin Türköz and Yüksel Özkasap, to the psychedelic Derdiyoklar and the chart-topping rapper Muhabbet. Their music has evolved a long way from that of German bands and has always developed out of the Turkish community and its desires. This is the world of Radio Yilmaz, various music cassette labels, protest rocker Cem Karaca’s German exile, and wedding bands that also sing in Kurdish and Arabic to meet the demands of the market. Extensive archival research and an interest in Turkish popular culture are recurring themes in Cem Kaya’s work. With Aşk, Mark ve Ölüm, he has created a rhythmic and vividly narrated cinematic encyclopaedia of Turkish music in Germany.
Liebe, D‑Mark und Tod
Credits:
Aşk, Mark ve Ölüm DE 2022, 96 Min., Türkisch, Deutsch, Englisch OmU Regie: Cem Kaya Buch Cem Kaya, Mehmet Akif Büyükatalay Koautor*in Ufuk Cam Kamera: Cem Kaya, Mahmoud Belakhel, Julius Dommer, Christian Kochmann Schnitt: Cem Kaya mit İsmet Topçu, Ömer Boral, Yüksel Ergin, İhsan Ergin, Metin Türköz, Adnan Türköz, Yüksel Özkasap, Cevdet Yıldırım, Ercan Demirel, Cavidan Ünal, Ata Canani, Cem Karaca, Betin Güneş, Aykut Şahin, Fehiman Uğurdemir, Cengiz Öztunç, Dede Deli, Mustafa Çetinol, Erdal Karayağız, İzzet Nihat Yarsaloğlu, Hatay Engin, Yasin Kıran, Aytaç Kıran, Serdar Saydan, Serkan Kaynarcalı, Rüştü Elmas, Mustafa Deniz, Oktay Vural, Orhan Amuroğlu, Ümit Gücüyener, Sultan Korkmaz, Bekir Karaoğlan, Ümit Çağlar, Ali Ekber Aydoğan, Killa Hakan, Kabus Kerim, Derya Yıldırım, Tümay Koyuncuoğlu, Rossi Pennino, Kutlu Yurtseven, Erci E., Alper Ağa, Boe B., Tahir Çevik, Volkan Türeli, Nellie, Muhabbet, Aziza A., İmran Ayata, Bülent Kullukcu, Ibrahim Ertalay, Ilkay Kökel, Mehmet Yozgut
Fahrije’s husband has been considered missing since the end of the war – like so many other men from her village in rural Kosovo. When she decides one day to get her driver’s license so she can sell her homemade sauces in town, she immediately faces opposition from her conservative, patriarchal village. Fahrije, however, is not intimidated and soon other women dare to help her in this revolutionary venture. The film, which won three awards at Sundance, tells the story of a daring woman who, against all the odds, builds a new existence for herself and other women.
The title refers to the eponymous 1937 poem by Else Lasker-Schüler, in which the poet writes that “what once was: love” can be found at the cinema. Two decades on from this, it was a love of cinema that brought together two people who significantly expanded – today one might say, diversified – the film history of post-war Germany, encompassing both the way films are viewed as well as the discourse surrounding the medium: Erika and Ulrich Gregor. Alice Agneskirchner’s documentary follows various paths to get right up close to the founders of Arsenal and the International Forum of New Cinema: on the one hand via the eventful life of the couple, who have been married for over 60 years; on the other via those who have accompanied them along the way, including such prominent figures as Jutta Brückner, Wim Wenders and Jim Jarmusch. The films of which the Gregors are particularly fond and to which they gave their full backing are also central, as the duo becomes reacquainted with Claude Lanzmann’s Shoah, István Szabó’s Apa and Helke Sander’s Die allseitig reduzierte Persönlichkeit – Redupers. This is not only a film about love and cinema but also a piece of West German history.
Credits:
DE 2021, 155 Min. Regie & Buch: Alice Agneskirchner Kamera: Jan Kerhart Schnitt: Silke Botsch mit Erika Gregor, Ulrich Gregor
Wir verwenden Cookies, um unsere Website und unseren Service zu optimieren.
Funktionale Cookies
Always active
Die technische Speicherung oder der Zugang ist unbedingt erforderlich für den rechtmäßigen Zweck, die Nutzung eines bestimmten Dienstes zu ermöglichen, der vom Teilnehmer oder Nutzer ausdrücklich gewünscht wird, oder für den alleinigen Zweck, die Übertragung einer Nachricht über ein elektronisches Kommunikationsnetz durchzuführen.
Vorlieben
Die technische Speicherung oder der Zugriff ist für den rechtmäßigen Zweck der Speicherung von Präferenzen erforderlich, die nicht vom Abonnenten oder Benutzer angefordert wurden.
Statistiken
Die technische Speicherung oder der Zugriff, der ausschließlich zu statistischen Zwecken erfolgt.Die technische Speicherung oder der Zugriff, der ausschließlich zu anonymen statistischen Zwecken verwendet wird. Ohne eine Vorladung, die freiwillige Zustimmung deines Internetdienstanbieters oder zusätzliche Aufzeichnungen von Dritten können die zu diesem Zweck gespeicherten oder abgerufenen Informationen allein in der Regel nicht dazu verwendet werden, dich zu identifizieren.
Marketing
Die technische Speicherung oder der Zugriff ist erforderlich, um Nutzerprofile zu erstellen, um Werbung zu versenden oder um den Nutzer auf einer Website oder über mehrere Websites hinweg zu ähnlichen Marketingzwecken zu verfolgen.