Category Archives: archiv

In many imperfect ways (Filmreihe)

Ein Punkt im Leben, an dem Entscheidungen und Auseinandersetzungen gefragt sind, wo der eige­ne Lebensentwurf in Frage gestellt wird und eine Verortung statt­fin­den muss oder eine plötz­li­che Erkenntnis bis­he­ri­ge Sicherheiten umwirft – genau hier sind die aus­ge­such­ten Filme die­ser klei­nen, fei­nen Reihe ange­sie­delt. Der Weg von hier führt über Unsicherheiten und Verletzungen, ohne Schrammen kommt da kei­ne so leicht durch.

Auch die Filme des Programms hat­ten bis­her in Berlin nur ein unvoll­kom­me­nes Kinoleben, man­chen wird der ein oder ande­re Titel geläu­fig sein, da die dazu­ge­hö­ri­gen Werke für Einzelvorstellungen bespro­chen wur­den, sei es für Mongay, L‑Filmnächte oder als regu­lä­rer Start mit nur weni­gen ein­zel­nen Vorstellungen. Wir fin­den, dass sie so sehens­wert sind, dass sie eine 2. Chance ver­die­nen, haben sie des­halb gebün­delt und bie­ten sie als klei­nes Paket vom 1.- 8. August (und noch 3 wei­te­re Vorstellungen an den fol­gen­den Wochenenden) im fsk-Kino an.

Außerhalb einer per­fek­ten Komfortzone befin­den sich unse­re fünf Protagonistinnen ebenfalls.

  • Rebecca, genannt Becks, wird von ihrer Freundin betro­gen und zieht, ganz klas­sisch, zurück zur Mutter. Sich dort auf die Couch zu legen und zu bemit­lei­den ist aber auf Dauer sicher kei­ne gute Idee, zumal sie aus­ge­zeich­net mit der Gitarre umzu­ge­hen weiß. [Becks]
  • Die jun­ge Romni Lola weiß, was sie will (Comics zeich­nen), und auch wen sie will (Carmen, die Braut ihres Cousins). Allerdings ist in ihrem Umfeld die Toleranzgrenze sexu­el­le Normabweichung betref­fend eher nied­rig. [Carmen y Lola]
  • Französischlehrerin Nina sucht ver­zwei­felt eine Leihmutter, die sie nicht fin­det, bis ihr Auto mit Magdas zusam­men­kracht. Des geplan­ten Kindes Vater ist nicht ent­zückt von der Frau, die ihr Baby aus­tra­gen soll, erst recht nicht, als sich sei­ne Frau in sie ver­liebt. [Nina]
  • Benny hat als Tochter eines streng­gläu­bi­gen jüdi­schen Gelehrten ähn­li­che Probleme wie Lola. Nur, dass sie dazu noch Verantwortung für eine Kalb und damit für die Erlösung tra­gen soll. [Red Cow – Das Mädchen mit den roten Haaren]
  • Dem anstren­gen­den Alltag mit ihrem depres­si­ven Vater ent­flieht die 16-jäh­ri­ge Cyd, indem sie im Sommer zu ihrer Autoren-Tante nach nach Chicago zieht. Dort könn­te sie dann den gan­zen Tag faul in der Sonne lie­gen, kreuz­te nicht eine toug­he Kellnerin namens Katie ihren Weg. [Princess Cyd]
  • Im lt. L‑Mag „klei­nem Wunderwerk” füh­ren Eva und Kat auf ihrem Londoner Hausboot ein unbe­schwer­tes Leben abseits aller sons­ti­gen Bindungen. Doch bei Eva gibt es die­sen laten­ten Kinderwunsch, der von ihrer Mutter unter­stützt wird, nicht aber von ihrer Partnerin. Als Kats bes­ter Freund Roger die bei­den besucht und als Samenspender in Frage kommt, ist es soweit – Kat muss sich ent­schei­den. [Anker der Liebe]

Aufmerksam lesen­den dürf­te es nicht ent­ge­hen, dass es bei der Auswahl stets um les­bi­sche Frauen geht – wobei man­che dar­un­ter dies erst im Lauf des Films erfah­ren. Aber über Genderfrage und mög­li­che kul­tu­rel­le Unterschieden hin­aus – wir befin­den uns in den USA, Spanien, Israel und Polen – ver­spre­chen die ange­spro­che­nen Topics der Reihe für alle, die sich mit Beziehungen im wei­tes­ten und auch per­sön­li­chen Sinne befas­sen, ein Kinoerlebnis.

Termine:

  • noch kei­ne oder kei­ne mehr 

Ich war zuhause, aber …

A film by Angela Schanelec. In German with English subtitles.

[Credits] [Termine] [Trailer]

After having dis­ap­peared for a week, Astrid’s 13-year-old son Phillip returns home one day wit­hout say­ing a word. Both his mother and tea­chers suspect that his dis­ap­pearance may be rela­ted to the loss of his father. Only gra­du­al­ly does ever­y­day life get back on track. Astrid now finds hers­elf con­fron­ted with ques­ti­ons that pro­vi­de a who­le new per­spec­ti­ve on her midd­le-class exis­tence and her care­er in Berlin’s cul­tu­ral sec­tor. Her ide­as about art also begin to chan­ge. At home, it beco­mes more and more dif­fi­cult for this sin­gle mother to accept that her son is lea­ding his own life. And then Phillip is admit­ted to hos­pi­tal with blood poi­so­ning. Astrid is a ner­vous wreck, wiped out by worry, guilt and her fee­lings of fail­ure. But Phillip and his litt­le sis­ter do not turn away from her. The fami­ly may be dis­in­te­gra­ting, but only to form its­elf anew.
The came­ra in this film remains at a dis­crete distance, pro­vi­ding mother and child­ren with the space and time they need to redis­co­ver and reapp­rai­se their fee­lings. These sce­nes are framed by others depic­ting school rehear­sals of Shakespeare’s ‘Hamlet’, the purcha­se of a bro­ken bicy­cle and other loo­se sto­ry­li­nes that all echo each other.

[nbsp]
Credits:

DE 2019, 105 Min., 
Regie, Schnitt & Buch: Angela Schanelec
Kamera: Ivan Marković
mit: Maren Eggert Jakob Lassalle, Clara Möller, Franz Rogowski, Lilith Stangenberg, Alan Williams, Jirka Zett

Termine:

  • noch kei­ne oder kei­ne mehr 

[nbsp]
Trailer (Ausschnitt):

 

 

 

Der unverhoffte Charme des Geldes

A film by Denys Arcand. In French with German subtitles.

[Credits] [Termine] [Trailer]

Denys Arcand’s the­ma­tic suc­ces­sor to The Decline of the American Empire and The Barbarian Invasions cen­tres on a young man who­se life is chan­ged when he finds two bags of cash after an armed robbery.

As its title indi­ca­tes, Denys Arcand’s new film con­ti­nues the inves­ti­ga­ti­on into modern socie­ty he began over 30 years ago with his remar­kab­le and for­ma­ti­ve Le Déclin de l’empire amé­ri­cain. If 2003’s Les Invasions bar­ba­res was a sequel of sorts, revi­si­ting many of the same cha­rac­ters, this new film is not. Nevertheless, it does com­ple­te a kind of infor­mal tri­lo­gy that looks deep into Quebec socie­ty, its values, and its mores.

La chu­te de l’empire amé­ri­cain is built around the con­cept of money: what it means, how it is used, what value it has in our world, and what it can do to peo­p­le. Arcand’s prot­ago­nist, Pierre-Paul (Alexandre Landry), is a 36-year-old with a PhD in phi­lo­so­phy who ends up dri­ving a cou­rier truck, a line of work he belie­ves he is too good for. A sin­gle event chan­ges Pierre-Paul’s life: he finds hims­elf with a lot of money in his hands – and a choice. This money can pro­vi­de him the life­style he wants, but it can also lead to num­e­rous hea­da­ches, name­ly in the form of ent­an­gle­ments with both poli­ce and the cri­mi­nal under­world. Pierre-Paul’s decis­i­ons take him on an unli­kely voya­ge whe­re he needs all his wits to out­fox his various pur­suers, among­st whom are two rather dif­fe­rent women: a young pro­sti­tu­te who can free him, and a young cop who can put him behind bars.

Arcand’s pro­bing intel­li­gence turns the film into a subt­le inves­ti­ga­ti­on of con­tem­po­ra­ry socie­ty, a socie­ty whe­re the old social con­tract that once under­pin­ned our inter­ac­tions pro­ves hol­low. Marcus Aurelius jos­t­les with Rousseau and Machiavelli in this wit­ty and sar­do­nic sati­re.   (TIFF)

[nbsp]
Credits:

La chu­te de l’empire américain
CA 2018, 128 Min., frz. OmU
Buch und Regie: Denys Arcand
Kamera: Van Royko
Schnitt: Arthur Tarnowski
mit: Alexandre Landry, Maripier Morin, Rémy Girard, Pierre Curzi, Louis Morissette

Termine:

  • noch kei­ne oder kei­ne mehr 

[nbsp]
Trailer:

 

 

La Flor

A film by Mariano Llinás.  In seve­ral lan­guages with German subtitles.

[indie­ki­no Club] [Credits] [Termine] [Trailer]

A film that pays tri­bu­te to the histo­ry of cine­ma, via six epi­so­des inspi­red by the dif­fe­rent forms of cine­ma­tic art. Each epi­so­de has a gen­re. The first epi­so­de could be regard­ed as a B movie, the kind that Americans used to shoot with their eyes clo­sed and now just can’t shoot any­mo­re. The second epi­so­de is a sort of musi­cal with a touch of mys­tery. The third epi­so­de is a spy movie. The fourth epi­so­de is dif­fi­cult to descri­be. The fifth one is inspi­red by an old French film. The last one is about some cap­ti­ve women in the 19th cen­tu­ry who return from the desert, from the Indians, after many years.

[nbsp]
Credits:

AR 2018,  808 Min.,  (Akt 1: 167 Min., Akt 2: 59 Min., Akt 3: 106 Min., Akt 4: 112 Min., Akt 5: 126 Min., Akt 6: 99 Min., Akt 7: 117 Min., Akt 8: 107 Min.), Spanisch/Französisch/Englisch/Russisch/Deutsch/Schwedisch/Italienische OmU,
Regie: Mariano Llinás
Kamera: Agustín Mendilaharzu
Schnitt: Alejo Moguillansky, Agustín Rolandelli

mit Elisa Carricajo, Pilar Gamboa, Valeria Correa, Laura Paredes

Termine:

  • noch kei­ne oder kei­ne mehr 

[nbsp]
Trailer:

In many imperfect ways: Becks

A film by Elizabeth Rohrbaugh & Daniel Powell. In English with German subtitles.

[Credits] [Termine] [Trailer]

After a crus­hing break­up with her girl­fri­end, a Brooklyn musi­ci­an moves back in with her Midwestern mother. As she navi­ga­tes her home­town, play­ing for tip money in an old fri­en­d’s bar, an unex­pec­ted rela­ti­onship beg­ins to take shape.

[nbsp]
Credits:

US 2017, 92 Min., engl. OmU
Regie: Elizabeth Rohrbaugh & Daniel Powell
mit: Lena Hall, Mena Suvari, Christine Lahti u.a.

Termine:

  • noch kei­ne oder kei­ne mehr 

[nbsp]
Trailer:

Becks (Trailer) from Salzgeber & Co. Medien GmbH on Vimeo.

 

 

Nuestro tiempo

A film by Carlos Reygadas. In Spanish with German subtitles.

[Credits] [Termine] [Trailer]

Our Time gores mas­cu­li­ni­ty on its own horns. Carlos Reygadas lays bare mas­cu­li­ne patho­lo­gy with a typi­cal­ly bra­vu­ra and extra­or­di­na­ri­ly unspa­ring dis­sec­tion of love and mar­ria­ge, cas­ting hims­elf and his spou­se, Natalia López, at the heart of the pie­ce. Reygadas con­ducts exis­ten­ti­al inves­ti­ga­ti­ons into the human capa­ci­ty for altru­ism, the cor­re­la­ti­on bet­ween love and pos­ses­si­on, and the uni­ver­sal­ly devas­ta­ting rami­fi­ca­ti­ons of patri­ar­chal cul­tu­re. It makes for a relent­less, har­ro­wing vie­w­ing expe­ri­ence but also, ulti­m­ate­ly, a cathar­tic one. As such, Reygadas and López’s wil­ling­ness to lay them­sel­ves bare in this man­ner, wit­hout embel­lish­ment or faci­le abso­lu­ti­on, repres­ents a deep­ly gene­rous ges­tu­re.” (Giovanni Marchini Camia, Sight and Sound)

[nbsp]
Credits:

Nuestro tiem­po
MX/FR/DE/DK/SE 2018, 175 Min., spa­ni­sche OmU
Regie, Buch: Carlos Reygadas
Kamera: Diego Garcia
Schnitt: Natalia López
mit: Carlos Reygadas, Natalia López, Phil Burgers, Yago Martinez, Eleazar Reygadas, Rut Reygadas

Termine:

  • noch kei­ne oder kei­ne mehr 

[nbsp]
Trailer:

Nuestro Tiempo (offi­zi­el­ler deut­scher Trailer)

 

 

Eine moralische Entscheidung

A film by Vahid Jalilvand,  In Farsi with German subtitles.

[Credits] [Termine] [Trailer]

In the tried and tes­ted tra­di­ti­on of Iranian art­house cine­ma (think of the work of Abbas Kiarostami and Asghar Farhadi), direc­tor and co-wri­ter Vahid Jalilvand gra­du­al­ly con­fronts the view­er with a moral dilem­ma. It’s undoub­ted­ly about the con­trast bet­ween good and evil, but that doesn’t make it imme­dia­te­ly clear what the best cour­se of action is.
A usual­ly strict coro­ner finds the body of an acquain­tance in the mor­tua­ry. His col­le­ague has alre­a­dy deter­mi­ned the cau­se of death, but he has ano­ther pos­si­ble expl­ana­ti­on. However, to reve­al the truth would mean beco­ming per­so­nal­ly invol­ved in the case. Moreover, it could have unjust con­se­quen­ces for tho­se involved.
Jalilvand uses a blea­ched colour palet­te, lea­ves ple­nty of room for his natu­ra­li­sti­cal­ly acting prot­ago­nists and builds the ten­si­on gra­du­al­ly with more and more new com­pli­ca­ti­ons. Best Film and Best Actor (Amir Aghaee) pri­ze­win­ner in the Orizzonti pro­gram­me at the Venice Film Festival.

[nbsp]
Credits:

Bedoone tarikh, bedoo­ne emza 
IR 2017, 100 Min., Farsi OmU 
Regie: Vahid Jalilvand 
Kamera: Peyman Shadmanfar 
Schnitt: Vahid Jalilvand, Sepehr Vakili 
mit: Navid Mohammadzadeh, Amir Agha’ee, Hediyeh Tehrani, Zakiyeh Behbahani

Termine:

  • noch kei­ne oder kei­ne mehr 

[nbsp]
Trailer:

EINE MORALISCHE ENTSCHEIDUNG Trailer HD

Im Kino in Farsi mit deut­schen Untertitlen.

 

Dene wos guet geit

A film by Cyril Schäublin. In SwissGerman with German subtitles.

[Credits] [Termine] [Trailer]

Alice works in a call­cen­ter in the out­skirts of Zurich, sel­ling inter­net sub­scrip­ti­ons and insu­rance deals to stran­gers on the other end of the line. After work she walks through the city, which seems to func­tion wit­hout any fric­tion. Inspired by her job, she calls lonely grand­mo­thers and pre­tends to be their grand­d­augh­ter in urgent need of money. As she quick­ly makes a for­tu­ne with this trick, the film por­trays and explo­res various places and peo­p­le in the city of Zurich, all stran­ge­ly con­nec­ted to Alice’s deed.

 

[nbsp]
Credits:

CH 2018, 71 Min., OmU,
Regie & Buch: Cyril Schäublin
Kamera: Silvan Hillmann
Schnitt: Cyril Schäublin, Silvan Hillmann
mit: Sarah Stauffer, Nikolai Bosshardt, Fidel Morf

Termine:

  • noch kei­ne oder kei­ne mehr 

[nbsp]
Trailer:

 

Erde

A film by Nikolaus Geyrhalter.
In English, German, Spanish, Italian, Hungarian with German subtitles

[Credits] [Termine] [Trailer]

A por­trait of the Earth in the Anthropocene – at seven loca­ti­ons that humans have trans­for­med on a grand sca­le: Entire moun­ta­ins being moved in California, a tun­nel being sli­ced through rock at the Brenner Pass, an open-cast mine in Hungary, a marb­le quar­ry in Italy, a cop­per mine in Spain, the salt mine used to store radio­ac­ti­ve was­te in Wolfenbüttel and a tar sands land­scape in Canada. Initially shown from abo­ve as abs­tract pain­tings, the­se ter­rains are sub­se­quent­ly explo­red on the ground: The film wea­ves tog­e­ther obser­va­tio­nal foo­ta­ge of machi­nes in ope­ra­ti­on with con­ver­sa­ti­ons with the workers. Alongside state­ments on work pro­ces­ses, envi­ron­men­tal dama­ge and tech­no­lo­gi­cal chan­ge, Erde makes this con­s­truc­ted world visi­ble in uni­que fashion by subt­ly paring it down: the piles of grey mat­ter, hills and moun­ta­ins. The black­ness and the cracks. The san­dy land­scapes, criss-crossed by an array of mecha­ni­cal devices that scuttle about like cater­pil­lars or worms. The dimen­si­ons are gigan­tic, the pro­por­ti­ons out of con­trol; the world has slip­ped from humanity’s grasp. “There is always a big­ger machi­ne, a big­ger engi­ne and when all fails the­re is dyna­mi­te. We always win.” Or do we?

[nbsp]
Credits:

AU 2019, 114 Min., 
Regie, Buch, Kamera: Nikolaus Geyrhalter
Schnitt: Niki Mossböc 

Termine:

  • noch kei­ne oder kei­ne mehr 

[nbsp]
Trailer:

 

 

Das melancholische Mädchen

A film by Susanne Heinrich. In German with English subtitles.

[Credits] [Termine] [Trailer]

A girl roams through the city loo­king for a place to sleep. Along the way she meets young mothers who cele­bra­te mother­hood reli­gious­ly, goes home with an abs­ti­nent exis­ten­tia­list for whom sex is “just ano­ther mar­ket,” and waits for the end of capi­ta­lism in a drag bar. Her attempt to wri­te a book doesn’t make it bey­ond the first sen­tence of the second chap­ter, and she finds no space bet­ween art gal­le­ries, yoga stu­di­os and the beds of stran­gers. Instead of try­ing to fit in, she starts regar­ding her depres­si­on as a poli­ti­cal issue. Through 15 of the girl’s humo­rous encoun­ters, Aren’t You Happy? explo­res our post-modern socie­ty bet­ween pre­ca­ri­ty and self-mar­ke­ting, seri­al mono­ga­my and neo-spi­ri­tua­li­ty, dis­il­lu­sionment and the pres­su­re to be hap­py. Susanne Heinrich’s debut film brings tog­e­ther pop and theo­ry, femi­nism and humour, and gives you tons of quo­tes you’ll want to see on adver­ti­sing bill­boards in neon letters.

[nbsp]
Credits:

Deutschland 2019, 80 Min., OmeU
Regie & Buch: Susanne Heinrich
Kamera: Agnesh Pakozdi
Schnitt: Susanne Heinrich, Benjamin Mirguet
mit: Marie Rathscheck, Nicolai Borger, Malte Bündgen, Dax Constantine, Monika Freinberger, Yann Grouhel, Julian Fricker, Nicolo Pasetti

Termine:

  • noch kei­ne oder kei­ne mehr 

[nbsp]
Trailer:

Das melan­cho­li­sche Mädchen – Trailer from Salzgeber & Co. Medien GmbH on Vimeo.